Auteur Topic: Bezoek aan BlackMonk  (gelezen 1401 keer)

0 leden en 0 gasten bekijken dit topic.

Offline BlackMonk

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3516
  • Hifi = apparatuur (wetenschap!) + muziek (emotie!)
  • Locatie: Hasselt
    • ZenAudio Forum
Bezoek aan BlackMonk
« Gepost op: 08 maart, 2020, 11:17:03 »
Forumleden Macel Dali en Renes van het www.hififreaks.nl hebben me gisteren bezocht.
Hun recensie vind je hier: http://www.hififreaks.nl/index.php/topic,3145.0.html
In Nederland gebruik ik als pseudoniem 'Bloom', in België is het 'BlackMonk'.

Offline BlackMonk

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3516
  • Hifi = apparatuur (wetenschap!) + muziek (emotie!)
  • Locatie: Hasselt
    • ZenAudio Forum
Re: Bezoek aan BlackMonk
« Reactie #1 Gepost op: 08 maart, 2020, 11:31:26 »
Oudere recensie op dat forum van mijn set:
Forumlid a.b.d.o.n.

Offline BlackMonk

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3516
  • Hifi = apparatuur (wetenschap!) + muziek (emotie!)
  • Locatie: Hasselt
    • ZenAudio Forum
Re: Bezoek aan BlackMonk
« Reactie #2 Gepost op: 10 maart, 2020, 20:52:39 »
Het tweede forumlid van www.hififreaks.nl, Renes, heeft zijn review ook gepubliceerd:
http://www.hififreaks.nl/index.php/topic,3145.msg171699.html#msg171699

Offline BlackMonk

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3516
  • Hifi = apparatuur (wetenschap!) + muziek (emotie!)
  • Locatie: Hasselt
    • ZenAudio Forum
Re: Bezoek aan BlackMonk
« Reactie #3 Gepost op: 07 mei, 2020, 09:36:27 »
ma 26 okt 2009, 18:59: Bezoek Blue Ice

Afgelopen zondag heb ik ook even van de Limburgse gastvrijheid van blackmonk genoten. Ik was geïntrigeerd geraakt door zijn kennis over vintage apparaten, zijn duidelijke gastvrijheid tav andere forumleden en het gebruik van de losse beresford DAC in een hifi set.

 De set van black monk is gebaseerd op (gemodificeerde) Audiostatic Elektrostaten, SVS subwoofer, een stevige musical fidelity P270.2 eindtrap (voorkanalen). De achterkanalen worden verzorgd door een Nikko Alpha I. Vintage Philips CD624 cd-speler als loopwerk (demo-opstelling, normale cd-speler is een gemodificeerde Yamaha CDX-993), gekoppeld aan beresford DAC (weliswaar niet het laatste type met extra opamp, zijnde de caiman). De luisterruimte bevat een impressionante collectie van cd’s en Dvd’s, en uiteraard de opvallend aanwezige elektrostaten (x4). Normale cd-speler is een gemodificeerde Yamaha CDX-993.

 Bij de inkom stond de set reeds te spelen (een rustige folkcd). Ik heb geen luisterervaring met elektrostaten of magnetostaten, en had enkel beschrijvingen gelezen in de vroege jaren 90 van dit type luidspreker in het Nederlandse Hifi video test magazine. Voor de rest bestond mijn luisterervaring enkel uit het luisteren naar basreflexen en monitoren.

 Er werd vooral pop/rock muziek beluisterd uit de eigen collectie, sporadisch klassiek.

 Onmiddellijk vielen voor mij de levendigheid en luistervriendelijkheid van deze tweedehands elektrostaten op, zeker voor deze prijsklasse (EUR 700 per set geloof ik zonder revisie). Zeker geen gevoel naar een doos te luisteren, zoals ik wel heb met basreflexboxen, zeker als ze in deze prijsklasse vallen (bvb mijn goedkopere audio engine’s A5 rond de EUR 300), of zelfs veel duurdere speakers (bvb Proac Response D80). Ook de basweergave was overtuigender, zonder enig gemis van bas. Herhaaldelijk werd de SVS uitgeschakeld, zonder noemenswaardig verschil. Dit had ik echt niet verwacht want, puur theoretisch op basis van de vele indrukken in magazines, had ik gedacht dat elektrostaten killer en scherper zouden klinken met een duidelijk gemis in fundament. Niet dus in deze set die ook voor pop/rockliefhebbers overeind blijft, en zeer neutraal scoort op het weergeven van het middengebied.

 Als ik moet zoeken naar nadelen, dan kan ik enkel volgende punten aanhalen :

• De grootte maakt hen niet echt WAF-vriendelijk. Ik hoor mijn vrouw nu al zeggen dat die “grote planken” niet in huis komen…

• Opvallende ruimtelijkheid was er, zeker in de 4.1 opstelling via de sacd van bjork en de sacd uitvoering van de dire straits klassieker “money for nothing), maar de fysieke plaatsing van instrumenten en het live gevoel kon ik niet echt ervaren. Subjectief wellicht, maar hier scoorde voor mij de (iets duurdere) set die link audio voor mij samenstelde iets beter. Eerlijkheidshalve liet ik BM op dit punt reageren omdat ik dit op het moment zelf niet als dusdanig verwoordde. Zijn reactie per PM : “Het verwondert me wel, vermits ikzelf geen enkele moeite heb om instrumenten te positioneren. Je kunt zelfs individuele instrumenten in een orkest herkennen en volgen, of individuele stemmen in een koor. Bij andere luidsprekers is dat altijd een soep van geluid waar je geen verdere details meer in kunt onderscheiden.”
Akkoord, ik bedoelde het subtieler, ik voelde het niet aan als een gebrek om instrumenten te kunnen volgen, maar ze eerder driedimensioneel in de ruimte te kunnen plaatsen. Is subjectief en kan aan mij en de relatief korte luistersessie of de ruimte liggen. Deze subtiliteit is m.i. het leuke aan de hobby

• De revisie dient uiteraard door betrouwbare lieden te gebeuren met kennis van zaken. In België zijn er blijkbaar weinigen die een goede revisie van dit type luidsprekers kunnen aanbieden. BM stelt zelf dat hij elektrostaten, versterkers en cd-spelers in voorraad heeft staan. In een navolgende reactie stelde hij dat hij zichzelf niet als verkoper ziet en “dat dient eigenlijk meer als testappratuur en wordt alleen doorverkocht als iemand daar zelf om vraagt. Het pure reviseren kan ook in België bij TubeAudio. Het is voor de modicatie met Audio4-trafo's dat ik bij Audio4 in Nederland (Den Haag) terecht kom.”

Al bij al een set die in zijn prijs/kwaliteitscategorie veel nieuwe sets naar huis zal spelen.

 Er volgde nog een discussie over de pros en contra’s van aankopen van chinese hifi, een aantal hifizaken en de aandachtspunten voor een goede prijs/kwaliteit bij analoge bekabeling

 Nogmaal bedankt blackmonk voor je geduldige uitleg en de lekkere Limburgse fruittaart. Als ik mijn DAC aangeschaft heb (wellicht januari) ben ik alvast benieuwd naar een A/B vergelijking met de Beresford.

 Wordt (wellicht) vervolgd …

Offline BlackMonk

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3516
  • Hifi = apparatuur (wetenschap!) + muziek (emotie!)
  • Locatie: Hasselt
    • ZenAudio Forum
Re: Bezoek aan BlackMonk
« Reactie #4 Gepost op: 07 mei, 2020, 10:03:20 »
Bezoekverslag 17 maart 2012 van hififorum.nl lid Zee:

https://www.hififorum.nl/index.php?topic=24730.0

Als ik de link geef naar een ander forum, zijn de berichten te lezen zonder dat je geregistreerd of ingelogd moet zijn.

Offline BlackMonk

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3516
  • Hifi = apparatuur (wetenschap!) + muziek (emotie!)
  • Locatie: Hasselt
    • ZenAudio Forum
Re: Bezoek aan BlackMonk
« Reactie #5 Gepost op: 07 mei, 2020, 10:12:46 »
Drie pagina's met bezoekverslagen van hififorum.nl leden en anderen van 2010-2013:

https://www.hififorum.nl/index.php?topic=25841.0

Offline missionman

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 945
Re: Bezoek aan BlackMonk
« Reactie #6 Gepost op: 07 mei, 2020, 21:19:31 »
 zo 29 nov 2009, 16:44

Bezoek van Emdiear - luisterverslag
Emdiaer is een Audioforum-lid dat een afspraak had gemaakt om eens met een vriend van hem bij me langs te komen om naar mijn setup te luisteren. Zelf heeft hij Audiostatic ES-100 elektrostaten met een Lyngdorf kamercorrigerend systeem in een veel grotere ruimte dan de mijne: zijn luidsprekers staan zo'n 3 of 3,5 m uit elkaar en hij zit er 4 m vanaf. Bij mij staan ze 2,5 m uit elkaar en is de luisterplaats er ook 2,5 m vandaan: veel dichter dus. Emdiear heeft geen account op dit forum en kan zijn verslag dus niet zelf plaatsen. Zijn tekst is in het blauw, mijn opmerkingen in het zwart.

Het blijkt dat we geen schrijvers zijn, maar ik wil toch het volgende kwijt:

1. in het begin was het precies 1 grote hoofdtelefoon waar ik naar luisterde (andere plaatsing speakers en zeker veel dichter dan ik gewoon ben)
Dat is echter volledig verdwenen na x-aantal minuten en maakte uiteindelijk niets meer uit

2. zeer klankrijk (meetst gewaardeerd DVD-AUDIO met piano BEETHOVEN). Wie daar niet op verslingerd geraakt ......
(emdiear bedoelt hier de sacd met de 'Appasionata' pianosonate van Beethoven door Mari Kodama)

3. volume hou ik eerder bescheiden (zeker nooit niveau van THE HAUNTED) alhoewel het nooit zo stoort als bij dynamische luidsprekers
(emdiear bedoelt hier een demonstratie van de hometheaterweergave met een uittreksel uit de film 'The Haunting' waarbij de geest de hoofdrolspeelster achtervolgt met zeer indrukwekkende bassen: er zitten pieken tot 105 dB in!)

Algemene conclusie is ZEEEEEEEEEER positief.
Ik kijk een beetje (veel) uit naar die upgrade van de ES100 wat dat zal brengen.

Het laat hoedanook diepe (geluids)sporen na.

Keep in touch

Emdiear

Die upgrade van de ES100 gaat over een stel ES-100's die ik hier heb staan en die binnenkort gemodificeerd zullen worden met de trafo's van Audio4 in Den Haag zodat ze eigenlijk ook DCM3-T7's zullen worden. Ze zouden dan identiek aan mijn op ES-300 gebaseerde elektrostaten moeten klinken terwijl ze toch heel wat slanker zijn. Emdiear wil daar zeker nog eens voor terugkomen, zei hij.

Offline missionman

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 945
Re: Bezoek aan BlackMonk
« Reactie #7 Gepost op: 07 mei, 2020, 21:21:01 »
 di 05 jan 2010, 14:25

Verslag DIRK VOORDECKERS - bezoek april 2009

Ik ben vrijdag 17 april bij Blackmonk op bezoek geweest. Na een sporadisch bezoek begin dit jaar, een upgrade van zijn elektrostaten en tijd van beide kanten, hadden we eindelijk een datum gevonden om onze installaties eens met elkaar te confronteren. De elektrostaten die Blackmonk op ons forum al enkele weken in geuren en kleuren bewierookt moesten zeker door mij g(o)e(d)keurd en beluisterd worden. Daarom trok ik die vrijdagmorgen met mijn installatie (Audio Innovations 500 en exposure 2010 Cd-speler, maar wel zonder luidsprekers, want Blackmonk heeft er meer dan genoeg in zijn huis staan) naar Hasselt.
Het is vrij moeilijk om 10 dagen na de feiten alle combinaties te herhalen die we gemaakt hebben, maar ik ga toch enkele luisterindrukken meergeven.

Ten eerste hebben we de Audiostatic DCM3-T7 beluisterd op zijn reguliere installatie. Al van bij het binnenkomen viel me op dat het geluid dat uit zijn luisterkamer kwam zeer stabiel, rustgevend en gedetailleerd was. Ik had enkele maanden geleden deze elektrostaten al eerder gehoord maar dit was voor de modificatie. Ik moet zeggen dat een eerdere dofheid (als ik het zo mag noemen) volledig verdwenen was en de luidsprekers fris en sprankel klonken. Nadat Blackmonk me uitgelegd had wat deze modificatie inhield hebben we nog enkele tests gedaan. Het was trouwens zeer aangenaam om kennis te maken met een fractie van zijn cd-collectie.

Na een tijdje luisteren hebben we mijn cd-speler en mijn versterker aangesloten om wat meer referentie te krijgen en ik moet zeggen dat in eerste instantie het vermogen van mijn buizenversterker, zoals Blackmonk al vreesde, niet voldoende was om de elektrostaten foutloos aan te sturen. Deze jongens vragen vermogen en mijn buizenversterker heeft er jammer genoeg maar 2x25W. Niet getreurd, want bij toeval hebben we de 16 ohm uitgang van de AI500 aangesloten en toen klonk het geheel veel stabieler. Eindelijk herkende ik mijn versterker terug en vond hem klinken zoals ik hem bijna 20 jaar geleden bij Orpheo heb horen klinken. Het vreemde van het hele verhaal is dat mijn buizenversterker van 2x25W vermogenvretende luidsprekers zoals de Audiostatic DCM3 bijna foutloos aanstuurde, zowel Blackmonk als ik konden onze oren niet geloven.

Na dit onderdeel van de luistertest was ik echt verkocht en ben toch stilaan overtuigd van de kwaliteit van Audiostatic electrostaten.

Een andere ontdekking tijdens de luistertest was de Beresford 7420 Dac. Deze Dac, aangesloten op de Exposure 2010 (prijs rond 1000 euro), gaf het geluid meer detail en levendigheid mee. Blackmonk had de installatie zo aangesloten zodat we snel konden overschakelen tussen de Dac van de Exposure en Beresford. In vergelijking met de Beresford klonk de Exposure dof en lusteloos.

Ook hebben we de IMF TLS50 luidsprekers aangesloten, maar deze luistersessie was geen succes gezien de klasse van de electrostaten. Het verschil tussen de Audiostatic en Imf was te groot om van deze combinatie te kunnen genieten.

Verder dank ik Blackmonk voor zijn lekkere spaghetti en zijn gastvrijheid en raad forumleden aan zeker eens te gaan luisteren indien je interesse hebt in electrostatische luidsprekers.

Dirk

Offline missionman

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 945
Re: Bezoek aan BlackMonk
« Reactie #8 Gepost op: 07 mei, 2020, 21:21:47 »
 di 05 jan 2010, 14:26

Verslag SCELSI - bezoek april 2009

Blackmonk's en mijn muzieksmaak zijn nogal aanvullend: blackmonk heeft een brede collectie met toch een nadrukkelijk zwaartepunt in de (laat)romantiek. En waar die eindigt, begint mijn zwaartepunt. Overlap dus ook in de buurt van zeg maar Mahler. Daarnaast is onze hardware errug verschillend. Aanleiding genoeg voor een luisterdate.

Een date waarbij de nadruk meer lag op de luidsprekers en de muziek dan op de rest van de hardware.

Ik had zelf een doosje CD's meegenomen. En daarvan kwam Bartok als een van de eerste aan de beurt. Het openen van de 5e deur in de opera "Hertog Blauwbaard's burcht". Een track die ik bij de selectie van mijn aparatuur ook overal heb beluisterd. En die luidsprekers onmiddelijk in twee groepen verdeelt: die waarbij ik naar de muziek luister (en me toch ook afvraag wat ze nu eigenlijk precies aan het zingen is) en die waarbij mijn gemoed volschiet, waarbij de emotie van de lifeuitvoering een beetje terugkomt. Voor mij de strengste test. En die werd met glans doorstaan: een zakdoekmoment om de middag te beginnen.

Wat kwam er verder aan bod? Wat doet het er toe. Een korte vergelijking van de twee versies van Kancheli's altvioolconcert "Styx". Lassus, Sumera, Wagner's ring samengevat in "1 uur; 2 orgels", Slagerij van Kampen, Baiba Skride's versie van Bartok's vioolsolosonate. Mahler natuurlijk.

Wat onthoud ik hier uit?
Mijn voorgangers kunnen het veel analytischer beschrijven, maar ik deel de ervaring met de 4 full range electrostaten: prachtig gedetailleerd geluid over heel het spectrum. Dit is zeker een plus. Daar staat voor mij tegenover: de min van de fysieke ervaring. Ik ben een rabiaat concertganger en voor mij slagen de electrostaten er superieur in, om het geluid van een life uitvoering te herscheppen. Maar ik voel dan weer minder de trillingen. (Tot de joekel van een sub zijn spierballen eens mag laten rollen).

Genuanceerd enthousiast dus.

En qua muziek: die tweede versie van Styx komt in huis en Mahler 4 ga ik toch nog eerst LSO/Gergiev afwachten

Thanx voor de heerlijke middag,

Scelsi

Offline missionman

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 945
Re: Bezoek aan BlackMonk
« Reactie #9 Gepost op: 07 mei, 2020, 21:22:37 »

Verslag DIM - bezoek augustus 2009

Afgelopen weekend eens een bezoekje gaan brengen aan BlackMonk. De voorbije maanden hebben we redelijk wat discussies gevoerd op dit forum over vanalles en nog wat. De laatste trend over versterkervermogens etc ging er soms nogal wat heftig aan toe... maar de conclusies van velen onder jullie was steeds: “Ga luisteren en vergelijk met je eigen oren”.

Het lijkt misschien een verrassing, maar BM is naast een formuleman ook wel een redelijk praktijkgerichte kerel: wat hij zegt probeert hij ons aan ook aan te tonen met verschillende testjes etc. BM was/is van de weinigen hier die direct tot uitnodigen overgaat als er al wat hekelige discussies blijken te escaleren... gezien ik ooit eens zei dat ik nog nooit een piano horen klinken heb zoals die “echt” zou moeten klinken, nodigde hij mij al maanden geleden uit om eens naar zijn set te komen luisteren... door omstandingen heb ik dat steeds moeten uitstellen, maar uiteindelijk vond ik afgelopen zaterdag de tijd om de man onder de paterskap (en vooral zijn set) te ontdekken .

Ik had redelijk wat cd’s mee: de muziek die ik dikwijls speel. Klassiek, filmmuziek en wat moderne stuff (daft punk, faithless etc). De details over de setup zelf, daar kan BM beter over vertellen, ik kwam voornamelijk om te luisteren dus: 4 grote electrostaten, een svs sub, wat versterkers, cdspelerke, sacd etc... enfin al het materiaal om er een leuke luistersessie van te maken.
Ik mocht uiteraard eerst proeven van BM’s cd collectie, beetje vanalles, van klassiek symfonisch naar piano, over Star Trek en Bjork... mijn eerste indruk was hmm, nice, ga maar verder, maar ik kon op dat moment moeilijk bepalen of ik nu gematigd moest reageren of al dan niet euforisch, enthousiast in het rond lopen. Ik dacht mezelf pas een goed beeld te kunnen scheppen van het gehele plaatje zodra ik mijn eigen spullen in de cdspeler kon stoppen. “My Time”!

We hebben een paar rach 3 concerto’s doorgenomen, mijn favoriete versie klonk echt ZA-LIG! Ik wist van de opname dat er veel details te horen waren in het spel (voornamelijk omwille van het iets tragere tempo die Samoshko speelt tov vele TGV pianisten in dit concerto) maar inderdaad, de Steinway klonk redelijk echt. Er heerste vooral veel dynamiek. Ik ben nogal moeilijk in het uitdrukken van wat ik precies hoor, die technische dingen/termen, ben ik niet zo goed in... toen ik BM vertelde “dit klinkt lekker warm”, schrok hij even... “Dit is niet de reactie die men verwacht van dit soort speakers”, vulde hij aan. Van die opmerking schrok ik dan terug “****, wat heb ik nu weer uitgekraamd?”, dacht ik. Haha! Nee dat was mijn “gevoel”: warm en veel detail. Nu eerlijkheidshalve, naarmate ik meer en meer werkes oplegde, begon ik meer en meer te denken aan mijn eigen set. BM vroeg ook regelmatig wat ik van zijn setup vond tov die van mij... ik had echt moeite om te verwoorden of wat ik hoorde “beter” was en zo ja, waar het verschil zat. Hij hielp wel af en toe: “Bij conusluidsprekers zou je voornamelijk dit of dat horen, terwijl hier klinkt het zo...” Ik dacht, ****, ge moogt uw oren flink beginnen trainen Dim..of maybe moet ik leren luisteren?

Ik heb wel wat rock/pop liggen etc, maar genieten daarvan, mja dat is eerder relatief. Toen hij een sacdke Brother in Arms van Dire Straits ingooide zakte ik echt weg. Dit was werkelijk echt mooi!!

Nevertheless; een stuk uit Transformers 2 deed het! De hemelpoort ging voor mij open. Dit is VET mannen!!!! Deze cd, ook al is hij nog maar anderhalve maand beschikbaar, heb ik nu al grijsgedraaid en zit in mijn audiogeheugen gestockeerd. Dit was zalig gewoon, een echt diepe vette sound, donkere sfeer droop uit de set, vette taiko drums met koorzang. Wow zo moet dit klinken! Direct ging ik twijfelen aan mijn eigen setup. Jammer dat die 120 km verder stond . Ik wou het verschil horen.

Op een gegeven moment dacht ik verdorie BM dat is toch de SVS sub die hier tussenzit? Zijn grijns verraadde veel, maar hij ging prompt naar zijn electrostaten en trok ze een voor een uit zodat enkel de sub te horen was en... peanuts. Het zware gewicht kwam uit die 2 brede planken van 2 meter hoog, de sub zorgt enkel voor een detail, de kers op de taart als het ware. Dat hoorde ik wél! Maar spectaculair verschil was het niet. BM wees er wel op dat dit soort speakers niet gemaakt werd om constante beats te pompen... Ik heb het dan ook nagelaten om Daft Punk/Faithless live erdoor te jagen... maar toch... uit nieuwsgierigheid, wou ik eens een echte diepe beat horen op die speakers: Craig Armstrong en een vette weather storm! Daar moest he volume wel een stuk naar omlaag. De speakers hebben blijkbaar hun limiet. De sound was mooi, crystal clear en vet: maar dit op hoog volume faalde. BM vertelde dat dit kon opgelost worden door meer naar de sub uit te sturen en die het werk te laten doen. Hoe dat technisch in mekaar zit, vraag ik me af... ga ja dan niet bij elk soort muziek alles naar die sub sturen? Gezien ik nogal eens een house-mix en andere beats van dit kaliber door mijn setup durf te jagen, vraag ik me af of we hier dus met een echt probleem zitten met dit soort speakers?

Eenmaal thuis, moest en zou ik weten hoe de transformers track zou klinken... ik was zéér teleurgesteld. What the ****??? Hoe kan dit nou? En ik denken dat ik heel tevreden was over mijn eigen set. Niet dus. Ik heb er slecht van geslapen ’s ochtends opnieuw van dattum...cd erin, geluisterd nope... ik kon dat niet geloven, ik dacht dat ik min of meer dezelfde sound zou gepushed hebben... toen de track nog bezig was, liep ik naar de cdspeler toe en hold it!! Buiten mijn “stereobeeld” luisterplek hoorde ik die vette sound van de track... na een paar repeats en wandeltocht in de living, ontdekte min of meer de sound die ik verwacht van dit soort muziek. Ik zit dus blijkbaar met een probleem: opstelling van mijn speakers????

Ik stelde BM ook wel de vraag: ok uw setup is mega. Maar we zitten zo dichtbij de speakers... ik vraag me af als ik ze zet zoals bij mij thuis (4,5 meter uiteen ongeveer, 3,5 meter luisterafstand) of we hetzelfde effect gaan krijgen? De optimal performance van deze electrostaten zou bekomen worden als men ze een 4-tal meter uiteenzet op luisterafstand van 3 meter (correct me if I’m wrong)... nog niet dezelde situatie als bij mij thuis dus... bovendien, moet je 1 meter rondom de speakers voorzien voor best performance: alweer een issue in mijn geval.

Anyhow, dit bezoek aan BM heeft mij doen ontdekken dat mijn speakers gewoon niet staan opgesteld zoals het zou moeten. Ik moet nu dus uitvissen,hoe het dan wel moet?! Dan moet ik terug naar BM om een beter beeld te krijgen van wat ik zelf heb en maybe de boel buitengooi.
Overall: Ik heb de gelegenheid gehad om een superset te mogen beluisteren. Ik heb al een paar andere setups mogen horen hier via het forum waarvan ik dacht wow dit klinkt nice, maar BM staat toch op dit moment op de nummer een. Schaamrood voor vele nieuwe audiosets als je het mij vraagt!! Prijs/kwaliteit onklopbaar wellicht?! Ik kan me er alleen maar van vergewissen dat naar aanleiding van wat ik gehoord heb, de man echt wel weet waar hij mee bezig is en uiteraard werpt dit een ander licht op alles wat hij hier “verkondigt” op dit forum. Ik ga er van uit dat zijn setup voldoet aan waar hij zelf achterstaat (hoewel ge me kunt wijsmaken wat ge wilt of course lol). Hij mag gerust op de audiovideo2day beurs gaan staan en velen een poepje laten ruiken. Ik zeg dit niet om de slijmbal uit te hangen, niemand wint daar toch iets mee... het ging over luisteren remember?! En anders, gewoon zelf gaan luisteren!

BM, bedankt voor het ontvangst en vooral de zalige muzieknamiddag!

Ik had daar op 10 augustus 2009 het volgende op geantwoord:

Dim, het membraan van een elektrostaat kan maar een paar mm heen en weer bewegen (bij Audiostatic is dat 4 mm en vanaf de DCI-LT 8 mm, mijn luidsprekers doen dus 4 mm). Bij een conuswoofer is dat al ettelijke cm. Een elektrostaat heeft daarom een groot oppervlak nodig om druk te zetten achter bassen.

Pulserende bassen zijn dan evengoed een probleem omdat de excursie van het membraan dan heel groot moet zijn. En als het membraan de statoren raakt, hoor je "KLAK!" en moet het volume sowieso omlaag. Als je een grote collectie electropop en dergelijke moderne muziek met zware of pulserende bassen zou hebben en toch elektrostaten zou willen gebruiken daarvoor, dan kan dat alleen maar door ze qua bassen zoveel mogelijk te ontlasten via een goede muzikale subwoofer. Als de elektrostaten die laagste bassen (onder pakweg 80 tot 100 Hz) niet moet weergeven, vermijd je al de grootste excursies van het membraan. Voor de hogere noten kun je dan luider spelen: de grootste excursies van het membraan bepalen immers hoe luid je maximaal kunt spelen.

Hoe hoger je de sub laat overnemen, hoe luider de elektrostaat kan spelen. Maar eenmaal boven de 100 Hz ga je steeds beter het verschil in klankkleur tussen de twee waarnemen en wordt ook de richtinggevoeligheid groter zodat de plaats van de sub steeds belangrijker wordt. 't Is geven en nemen op dat vlak. Mensen die voornamelijk naar dat soort popmuziek willen luisteren, raad ik geen elektrostaten aan maar conusluidsprekers. Mensen die voornamelijk naar akoestische muziek en zang luisteren (klassiek, jazz, kleinkunst) en af en toe wat pop met wat zwaardere bassen kunnen dat perfect weergeven met elektrostaten die voor de zwaarste bassen aangevuld zijn met een sub die overneemt vanaf 80 Hz naar beneden of zo.

In elk geval zijn elektrostaten veel moeilijker in gebruik te nemen dan conusluidsprekers. Vermits het dipolen zijn moet je veel meer zorg besteden aan de opstelling en ze hebben veel meer ruimte rondom zich nodig dan conusluidsprekers. Omdat het elektrostatisch geladen membraan een echte stofmagneet is, mag je niet roken, mogen er geen ruiende huisdieren in de buurt van de elektrostaten rondlopen en moet je de kamer kraaknet en zo stofvrij mogelijk houden. 't Zijn madammen met eisen!
0 x
BlackMonk

Offline missionman

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 945
Re: Bezoek aan BlackMonk
« Reactie #10 Gepost op: 07 mei, 2020, 21:24:37 »
Verslag WTDOGGY - bezoek 21 maart 2010

Vandaag ook een bezoek gebracht aan BlackMonk. In eerste instantie om zijn Sony SACD speler te beluisteren die hij te koop aanbiedt. Verder hoopte ik wat nieuwe muziek te ontdekken en kon ik eens kennis maken met een set die zich laat weergeven door electrostaten.

Als eerste ging er een SACD'tje in met vocale nrs. Vanaf het eerste moment viel de plaatsing ver achter de speakers op. Het beeld hing er volledig los van, de stem mooi hoog gecentraliseerd boven zijn tv. Tov van mijn eigen bescheiden (buizen)set was dit een veel dieper podium met vrij precies geplaatste stem en instrumenten. Dit was soms wel wat afhankelijk van de opname. Van zo gauw deze goed zat was ik onder de indruk van het totale neergezette muziekbeeld. Het voelde soms wel 'raar' aan dat de stem achteraan geplaatst stond terwijl er links en rechts dichterbij instrumenten recht in de speakers weergegeven werden.
Veel detail te horen en elk instrument kon afzonderlijk gevolgd worden, dit zonder afbreuk te doen aan het muzikaal geheel. Ook de laagweergave was meer dan voldoende voor mij. Ik ben zelf geen luid-speler en ik moest een paar keer vragen om het volume iets zachter te zetten B)
Heel af en toe kwam er een hoog-weergave wat te pushend door naar mijn gevoel, maar dit kon door een combinatie met het volume zijn.

Conclusie: een zeer goed klinkende set die echt een wezenlijk verschil liet horen met veel andere (en duurdere) sets die ik al eens kunnen beluisteren heb. Ik zou me er gerust een hele avond op de bank kunnen nestelen en de ene cd na de andere op me af laten komen. De quatro opstelling gaf een vollere weergave zonder dat ik me echt tussen de instrumenten voelde zitten. Iets wat ik zeker niet als een gemis ervoer. Ik sta liever voor het podium als het om te luisteren is dan erop.
Gezien de moeilijkere plaatsing van dit soort speakers en de benodigde vermogen-versterking denk ik niet dat ik snel de overstap zal kunnen maken bij mij thuis. Indien het er wel ooit van zou komen zal ik zeker bij BM ten rade gaan om mij zo'n set te laten aanmeten :)
Prijs / kwaliteit is dit echt wel een topper. In een wereldje waar over (tien)duizenden euro's wordt gesproken alsof het niets is was het een ware verademing dat met een bescheiden budget zeer knappe prestaties kunnen worden neergezet. Het vraagt mss wel wat zoek -en modificatiewerk, maar de voldoening zal achteraf wss alleen maar groter zijn wanneer dure sets naar huis gespeeld worden.


Ik wil BM zeker nog eens bedanken voor de gastvrijheid en de Limburgse vlaai. Het was me zeer aangenaam.

Grtz,
K

Offline missionman

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 945
Re: Bezoek aan BlackMonk
« Reactie #11 Gepost op: 07 mei, 2020, 21:27:44 »
 ma 10 jan 2011, 21:15

Verslag van Harrie van Geffen

38 jaar geleden kocht ik mijn eerste versterker (een Pioneer SA500A) en gisteren -volgens forumlid BlackMonk- mijn laatste: een Nikko Alpha VI.

Ik kwam met BlackMonk in contact nadat ik een paar Audiostatic ES300RS electrostaten had gekocht. Net als al mijn audio-apparatuur kocht ik die op basis van een mengsel van gevoel, uiterlijk en nieuwsgierigheid. Trial and error dus. Die handelwijze kan ik me permitteren doordat ik in de loop der jaren best handig ben geworden in het kopen van apparatuur voor prijzen die ik er bij verkoop ook wel weer voor terugkrijg.

Maar met de aanschaf van mijn Audiostatics bleek ik ineens ook een portie angst te hebben gekocht. Ze zien er kwetsbaar uit, met hun dunne vlies achter verticale spijltjes in een meer dan manshoog en wat wankel frame van 2 meter hoog en een paar centimeter diep. Voor het eerst in mijn leven durfde ik daarom niet zomaar een ferme draai te geven aan de volumeknop van mijn huidige versterker, een Onkyo A-9755. Ik moest de volumeknop tot 12 uur draaien om een aanvaardbaar volume te verkrijgen. En eigenlijk wilde ik meer volume, maar ik durfde de knop niet verder te draaien.

Daarom ging ik op zoek naar informatie over deze luidsprekers. Was het normaal dat ik de volumeknop zo ver open moest draaien? Kon dat kwaad voor mijn nieuwe liefdes? Want dat waren ze in no-time geworden: nooit eerder ben ik eigenaar geweest van luidsprekers die zó transparant en zó natuurlijk klinken als de Audiostatics. Goed, er zit te weinig druk in het laag in naar mijn smaak, maar voor de rest klopt álles aan het geluid van deze slanke dames. Zelfs hardrock klinkt hier geweldig op, zonder tot een notenbalkenbrij te verworden.

In mijn zoektocht kwam ik al snel bij BlackMonk uit, die volgens mij álles weet over electrostaten in het algemeen en over Audiostatic in het bijzonder. Dat kunt u zelf trouwens zelf wel zien door even door zijn posts heen te bladeren. BlackMonk is van origine electrotechnicus en kan op basis daarvan van tevoren beredeneren welke apparaten wél en welke géén kans maken op een gelukkig huwelijk. Eén PM aan hem was voldoende om alle hulp te krijgen om nóg blijer te worden met mijn aanschaf.

Na een advies over een subwoofer bleek dat mijn Onkyo die niet low-level kan aansturen en kreeg ik het advies om naar een aparte voor- en eindversterker uit te kijken. Ook daar hielp BlackMonk me met veel geduld mee. Vriendelijk maar beslist adviseerde hij me om allerlei apparaten die ik op basis van mijn trial and error-methode had uitgezocht links te laten liggen. Een Advance Acoustic MPP205-voorversterker (die ik al eens had gehad maar te schel vond klinken mijn mijn vorige luidsprekers) vond hij echter juist wél een goede koop.

Wat restte was een eindversterker. BlackMonk bleek zelf twee gereviseerde exemplaren te bezitten van de Nikko Alpha VI en was -opnieuw vriendelijk, maar beslist- duidelijk: deze eindversterker zou de Audiostatics te allen tijde onder controle houden. Door de recente revisie zou ik ook nooit meer een andere versterker aan hoeven schaffen. Ik heb nog even getwijfeld, dat geef ik toe. Heel erg mooi om te zien vond ik de zwarte Nikko niet en hij zou ook niet echt kleuren bij de zilvergrijze Advance Acoustic. Maar BlackMonk wist me te overtuigen. Daarna wilde ik nog maar één ding: de Nikko ophalen en luisteren naar de gemodificeerde Audiostatics van BlackMonk zelf.

Gisteren kon ik meteen tijd vrijmaken om naar BlackMonk toe te gaan, alleen had ik maar twee uur de tijd om bij hem door te brengen. De eerstvolgende mogelijkheid om naar hem toe te gaan zou pas over twee weken zijn, maar zoveel geduld had ik niet. Twee uur: na aftrek van gesprekken over zijn werk en apparatuur bleef er dus maar heel weinig tijd over om naar muziek te luisteren. BlackMonk’s voorliefde voor klassieke muziek deel ik niet, zodat hij naar andere bezittingen moest grijpen en me dingen liet horen van Oscar Peterson, Johnny Cash en Leonard Cohen. En hoewel het niet veel was, was het meer dan genoeg om mijn mond opnieuw open te laten vallen. Thuis was dat ook al gebeurd met mijn simpele Onkyo op mijn niet-gemodde Audiostatics, maar bij BlackMonk, met zijn wél gemodde zuilen, zijn pracht- en krachtversterking en zijn kwaliteitsopnamen gebeurde het wéér.

Het mooiste had hij nog even voor het laatste bewaard. Met een stukje zang en percussie uit een Missa Creolis (?) liet hij me nog even horen dat electrostaten écht laag weer kunnen geven en zelfs met druk. BlackMonk’s SVS-subwoofer (die zo groot is dat hij waarschijnlijk niet eens bij mij door de voordeur kan) was daar niet eens voor nodig. Toen moest ik echt weg.

Zo blij als een 49-jarig kind reed ik naar huis. Ik baalde dat ik de versterker niet meteen kon aansluiten omdat ik nog een andere afspraak had. Maar ik was ervan overtuigd dat ik iets moois had gekocht en nam me voor om te proberen deze keer eens wat geduld te hebben. Eenmaal thuis brak mijn ruggengraat nog bijna, omdat ik de 27 kilo zware Nikko niet meteen goed vast wist te pakken.

Morgen ga ik hem aansluiten en proberen om de klank in mijn huis te vergelijken met die van BlackMonk’s. Ik ben bang dat ik weet wie die vergelijking gaat winnen, maar ik weet ook dat je snel gewend raakt aan de klank van je eigen set. En ik weet óók dat mijn eigen set er óók mag wezen, zonder modificatie, maar met de hulp van BlackMonk. Bedankt!!!


BLACK MONK: Harrie is een Nederlander. De muziek waarnaar hij verwijst is de 'Misa Criola' gezongen door Mercedes Sosa:
Afbeelding
(aanklikbaar)
Met een bijzonder indrukwekkende bas in de percussie.

Offline missionman

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 945
Re: Bezoek aan BlackMonk
« Reactie #12 Gepost op: 07 mei, 2020, 21:28:30 »

Bijna twee jaar terug. Het was al een hele tijd geleden dat ik onze Zwarte Pater nog eens mocht ontmoeten. Vorig jaar, bij de zoektocht naar een nieuwe amp en het bezoek aan Link audio (het verhaal kennen we ondertussen wel al), raadde Wim ons aan om het Teac loopwerk en bijhorende dac te vervangen. Ik herinner me nog dat de man ons vertelde dat het "vreemd" was dat het loopwerk na 15 jaar nog functioneerde. Lachend maakte hij de opmerking dat als we minder geluk zouden hebben op de terugweg naar huis, het loopwerk het wel eens zou kunnen begeven... zijn woorden waren nog niet koud en een paar dagen nadien deed het loopwerk niets meer. "Grappig". Over de dac was hij cordaat: vervang dat ding, zelfs bv met een Cambridge Dacmagic, je zal versteld staan van waar sound tov deze Teac. De electronica hierin is zodanig verjaard, daar moet je vervangen. Bon, uiteindelijk die dac meebesteld met de nieuwe amp. Er was een verschil, maar niet echt iets wereldschokkend. Nu ja, het stereogeluid van de digibox en blu ray speler werd alvast opgekrikt en voor die prijs is dat mooi meegenomen.

Zelf plantte ik de Teac D-700 in mijn setje neer, op een Pioneer allesvreter. Ik had inmiddels ook de Sonos Zoneplayer gekocht en wou die daarmee ook gaan gebruiken. In was echt schocked van de sound die geproduceerd werd. Dit ding sturen we zeker niet de eeuwige jachtvelden in. Er was heel andere sound te horen: ik ben geen goochelaar in fancy audiotermen, het verwoorden van wat je hoort in een set gaat meestal totaal aan mij voorbij - soundstage, expressie, kleur, dispersie, presence, upfront, van de speakers loskomen, what's in a name? Ik kan zeggen, wat dit klinkt mooi of dit is mooier, ik hoor meer detail, het klinkt luider, fijner tja... het is iets voor professionals zeker? Enfin, het werd een verademing.
Nadat ik al heel veel positieve dingen over de Beresford dac die BM gebruikt gehoord en gelezen had, kon ik niet anders dan tijdens dit bezoek de Teac even mee te zeulen. Just for fun, eens zien wat dit beest doet op een" goeie" set ;-)

Aangekomen bij BM zag ik dat zijn speakers een andere positie hadden aangenomen tegenover de vorige keer. We zaten een 2,5 meter van deze strijkplanken vandaan. Tijd voor muziek. Perfecte sweetspot, BM noemt zijn stekje niet voor niets De Hemel. Hij ziet er ook een beetje uit als Sintepieter (grapje BM). Enfin, de 7de hemel ligt wellicht voor sommigen rechttegenover zijn Walhalla, de eros shop jaja... doch dit geheel terzijde. Verder naar de real stuff. Heel wat pianomuziek en filmmuziek, dit is mijn ding en ik leun genietend achterover. Slechte opnames worden genadeloos afgestraft. De goeie, daar kan je uren naar luisteren. Zo moet het.

Na het inspelen, de lunch en wat heen en weer getetter, volgt de test van de dac. De cd waarmee we geindigd waren lag nog op. Mijn favoriete Transformers killer laag cd test. De Teac aangesloten, de Beresford en switchen maar. Een beetje verbijsterd luister ik, luister nog meer, probeer ik mij te concentreren op hoorbare verschillen. Ik moet écht moeite doen hoor! Mja, er is een verschil, maar ik had toch iets spectaculair verwacht. Bm besluit dat we maar moeten gaan luisteren met ander materiaal, betere opname's. Ok, doen! En lap, het duurt niet lang na het switchen dat een verschil in sound optreedt. De Beresford klinkt in eerste instantie "luider". Ok, luid, een volumeknop draai he meer open en probleem opgelost. Maar het betreft geen luid onder die noemer: de beresford trekt het geluid volledig open, een soort ruimte die gecrëeerd wordt waarin je kan zwemmen. Terwijl de Teac een ervaring van een overvolle autobaan met maar 2 rijstroken teweegbrengt, geeft de Beresford 4 dubbeldecks rijbanen van geluid. Een dimensie in alle richtingen als het ware. Hoe meer tracks er voorbijrijden, hoe duidelijker het wordt. Op de duur wordt niet meer geswapped naar de Teac. Nu over de sound van de Teac ben ik best wel te spreken hoor, alleen, die sound zelf wordt gewoonweg opengetrokken in alle richtingen. Dat is mij de aanschaf van zo'n Beresford zeker waard, dit kan nooit een miskoop worden.

Ik moet wel zeggen, daar waar ik vroeger achteroverviel van het ervaren geluid in BM's set was dit nu "minder". Uiteraard kan ik mij niet meer voor de geest halen hoe het toen echt klonk. Maar de indruk die ik had toen was mij echter nooit ontgaan. Terug thuisgekomen, na vele dagen sleuren met de speakers, heb ik toen geleerd dat de plaatsing van boxen enorm cruciaal is. Op de Howard die ik toen als fronts gebruikte, miste ik iets, vooral drukkend laag. Ik kreeg enorme verbetering door een goede plaatsing en de aanschaf van een voorversterker (dezelde AA als die van BM, ook goedkoop spul :-)) Nog later kreeg ik de old school broers van de Howard speakker, de Winchester gewoon in de schoot geworpen. Me de reflectie naar de commentaar van Link audio over deze speakers, die toch al 15 jaar oud zijn, niet getwijfeld en aangeschaft. En bull's eye! Waar ik nu naar luisterde, maakte de beleving bij BM nu minder spectaculair. Edoch, met de vergelijkende test van de dac's, blijft er dus nog 1 ding vatbaar voor verbetering. De Teac swappen met een Beresford. Ik heb geen budget, zin en tijd om hifi shops af te schuimen naar duurdere (en wellicht betere?) dacs. Ik vertrouw of wat BM al getest heeft met andere op zijn set. Ik hoef dus zeker en vast dat audiowiel niet meer uit te vinden.
Conclusie: (deze?) een "high end" dac is na x-aantal tijd aan vervanging toe. Vraag blijft, na hoeveel tijd heeft dat ding zijn beste tijd gehad?

In het verleden heeft BM mij al veel raad gegeven, dingen bijgebracht, veel geld laten uitsparen en ik ben hem daar zeer dankbaar voor. In mijn geval is de audio-ervaring met deze man altijd al positief uitgedraaid. De man leest veel. Ander kan je nooit zoveel weten. Soms komt het ietwat lesgeverachtig over (op een forum kan dat "dwingend" overkomen bv), maar dat is helemaal niet de bedoeling. Hij is een spraakwaterval en als hij iets zegt, dan legt hij ook altijd uit waarom dit of dat (wel niet kan). Misschien verwacht je dat niet, maar BM is altijd vatbaar voor discussie. Ook al ben je leek (of voel je je leek), hij luistert naar je, denkt na en pikt daarop in, zonder ooit pusherig over te komen. MEnig audioboer mag hieraan een voorbeeld nemen als je het mij vraagt.

Inmiddels heb ik ook de full range van mijn fronts aangepast naar 2.1 opstelling. De Winchesters hebben geen probleem met een druk tot 20hz te produceren (ook getest in de grote ruimte van Link), maar mijn luisteromgeving is ietwat te klein om dit effect te bereiken. De echte sweetspot ligt een paar meter (ik zit nu op 3,5 -4m) achter mij vermoed ik. Toch wel iets wat ik miste. Met de Howards, geen probleem (kleiner speaker). De SVS sub doet zijn werk prachtig. Ik ben zeer tevreden en niet al te beschaamd meer om te zeggen dat mijn setje er mag zijn. Nu enkel nog die Beresford en ik denk dat het plaatje compleet is.
BM bedankt nogmaals voor alles: de muziek, de tips and tricks,het sharen van jouw audio-ervaringen, jouw tijd, jouw wereldbefaamde spaghettisaus (ja ze is lekker ;-)). Cheerz!

Offline missionman

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 945
Re: Bezoek aan BlackMonk
« Reactie #13 Gepost op: 07 mei, 2020, 21:29:50 »
LUISTERSESSIE 16/10/2011 JAAP alias JPI

Okeejdan.. een impressie van een paar uurtjes luisteren bij..... BLACK MONK

Eindelijk, na zoveel jaren eens in de gelegenheid geweest om een mooie electrostaten opstelling te kunnen beluisteren en dan ook nog een geoptimaliseerde, volgens eigen zeggen dan, maar dat neem ik zondermeer aan.. :)

Hartelijke ontvangst en meteen leuk gesprek over vanalles en nog wat maar uiteraard eerst de ogen voeden met alles wat er staat om e.e.a. hoorbaar te maken. De electrostaten waren direkt zichtbaar en ff oppassen bij het binnenkomen en verlaten van de lusiterruimte.. Elbow speelde en dat kwam mooi uit want die had ik zelf ook mee.. Een andere titel maar toch. Is mooie muziek om ff na een rit van een paar uur de oortjes weer in de stand 'luister' te krijgen. Na een uurtje was dat opvallend het geval maar daarover later meer.
Eerst de apparatuur langs waarvan ik de namen allemaal niet meer zo weet maar er zaten wat opvallende apparaten tussen en dan voor mij m.n. de sherwood voorversterker van een kilootje of 20 meen ik. Sherwood blijkt geheel tegen mijn kennis over dat merk in ook high end spul gebouwd te hebben en dat werd uitvoerig uitgelegd door Johan. Mooie verhalen over andere zaken en toen maar eens beetje luisteren onder het genot van een lekker stuk fruittaart en koffie.
De eerste indruk bij mij was: erg lean allemaal en nauwelijks warmte of bas. Maar zoals al gememoreerd.. de oortjes deden nog niet waar ze voor gemaakt zijn.. want gaandeweg werd duidelijk dat ze helemaal niet magertjes klonken en wel degelijk ook mooi laag reproduceerden tot 70 Hz. Daaronder neemt de prachtige sub het onopvallend over. Na een uurtje viel alles op z'n plek: de oren warm, trommelvliezen gesmeerd en hup..
Naar mijn idee was dit idd de sound waar ik destijds verliefd op werd mbt de planars. Een enorm mooie detaillering en een 'lucht' daaromheen die ik nog nergens eerder zo gehoord heb. De meegenomen cd's klonken toch wel ánders' dan thuis op de QR's en m.n. de echo/dieptegeluidjes waren veel beter hoorbaar en dat betekende eigenlijk dat er 'een ander verhaal' bij de muziek moest gaan komen.
Johan verklaarde dan ook dat het membraan van de electrostaten veel dunner was dan die van de planars en dat, in mijn beleving, was absoluut hoorbaar aan de details en plaatsing van het e.e.a. Er volgde een erg enthousiast en interessant verhaal over de voedingen en aanpassingen van de betreffende, maar ook andere, speakers die opgesteld stonden voor de surroundbeleving.
Uiteraard had ik ook Eno bij me en die gebruik ik tegenwoordig om speakers 'te testen'. M.n. het laag wat daar in zit heb ik nog nergens beter gehoord dan thuis hier op de REL-2.. Ook de adams en de JK's hebben me niet kunnen overtuigen daarin tijdens de LS kabel test van j.l...
Johan werd er niet warm of koud van en hop.. afspelen die hap.
Tja..this was different stuff.... Zonder overdrijven is dit voor mij de benchmark geworden qua weergave.. De bas waar tot dusver elke speaker in 'gestikt' is werd door de sub weergegeven op een manier zoals ik die nog nooit heb mogen horen.. Wat een gemak, detaillering, diepte.. noem het maar op. Die sub mag hier zo neergezet worden ondanks het formaat van een kleine wwboiler ;-) Daarnaast.. of bovenop de details die Eno zo kenmerkt.. de mesa-geluidjes. Kil, lean, magertjes, kil.. het was wég.. Alles klonk 'lekker', warm zelfs en ja in herhaling vallend een ongelooflijke detaillering.

Verder heb ik nog hele mooie klassieke muziekjes gehoord gelardeerd met veel achtergrondkennis van de gastheer en moderne remixen van o.a. Queen maar daar heb ik zelf moeite mee. Dat klopt voor m'n gevoel niet maar goed mss kwestie van wennen.

De opstelling is een totaal andere dan ik thuis heb. Zit je aldaar in een punt van een driehoek.. op 2.5 m en op ruim een meter schuinachter ook nog 2 stralers en de sweetspot daar dus tussen in. Tijdens enkele surroundklanken had je echt wel het idee om in de scene zélf te zitten.
Daarnaast had ik ook hier direct hetzelfde gevoel bij een mooie opname thuis: tis net alsof je door de planars, als zijnde een deur, naar een andere dimensie zou kunnen stappen.. zoiets als in de animatiefilm Piratenplaneet van Disney. Iets wat me bij conusspeakers nog niet overkomen is. Fantasie is leuk :drool:
Puur subjectief dus.

Is dit nu de ideale set of opstelling voor me? Nee.

De verschillen met de thuisinstallatie zijn evident.. Ik mis details die ik bij Johan wél hoorde, ik hoor niet meer het gemak waarmee de speakers alles 'zomaar' reproduceerden.
Doch praktisch gesproken is dit thuis niet mogelijk om ongetwijfeld bekende redenen zoiets als in: vrouw, kids, huisdieren enz. Daarnaast werd ik evengoed weer blij toen vanmiddag de knop van de amp weer op 'aan' gezet werd dus ben zeker wel nog steeds tevreden met de MG12's. Pfoeii :wacko:

Ik zou nog wel langer door kunnen gaan maar voor nu ff de eerste indrukken neergepend. Ongetwijfeld zal er nog wel wat bijkomen of veranderd worden aan het verhaal maar dit is een beetje wat ik nu ff kwijt kan.. :drool:

Johan hartelijk bedankt voor de ontvangst, verzorging van de inwendige, geestelijke en luisterende mensch. Ik heb er van genoten en mss in de toekomst eens op herhaling?? :icon-wink:

Offline missionman

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 945
Re: Bezoek aan BlackMonk
« Reactie #14 Gepost op: 07 mei, 2020, 21:30:55 »
LUISTERSESSIE 12/03/2012 Otto alias 'Zee'


Ik ben voor mijn werk veel in Belgie, en omdat je niet elke avond ook nog eens kunt werken lag een luisterbezoekje bij Black Monk voor de hand.
Begin deze week was het zover. Nadat enig fileleed in eerste instantie roet in het eten dreigde te gooien bleek de rit vervolgens vlot te verlopen en kon ik de hand van BM schudden.

De set van BM is elders op het forum al vaker beschreven: Audiostatic elektrostaten gevoed door een potente Musical Fidelity eindbak. Wat er als front end werd gebruik is mij eigenlijk volledig ontgaan omdat we (na een geweldig bord spaghetti, tnx!) al snel de muziek in doken. Klassiek!

BM bezit een grote hoeveelheid muziek en zijn interesse is betreft vooral de laat romantische componisten (i.t.t. de vaak wat moderne componisten waarvan hij recensies hier op het forum plaatst). We hebben diverse stukken gedraaid waarbij we zijn begonnen met de stapel CDs waarvoor BM zelf nog geen tijd had gevonden ze voor de eerste keer af te spelen (herkenning ;): Orff, Pachelbel (maar dan in een percussie arrangement, zeer bijzonder), Saint-Saens etc. Om ook nog wat koorwerk te horen en de dagelijkse dosis Bach toegediend te krijgen heb ik nog even een CD uit de auto gehaald met de cantates "Ich habe genug BWV 82" (mooie titel in tijden van recessie ;) en "Ich will den Kreuzstab gerne tragen BWV 56".

Zoals te verwachten klinkt alles op de elektrostaten zeer gedetailleerd en neutraal. Solo stemmen zijn hierbij een klasse apart. Wat ook opviel was dat, ondanks dat je dicht op de speakers zit te luisteren, de sweet spot redelijk groot is. Ik kan me herinneren wel eens een paar Acoustats gehoord te hebben (niet bij WattSound) waar je je hoofd maar centimeters hoefde te verplaatsen om ineens alleen nog maar het geluid uit één speaker te horen. Het laag wordt bij BM ondersteund door een sub en is goed gedoseerd, maar haalt het niet bij het laag zoals ik dat bij WattSound heb gehoord. Dat blijft voor mij de absolute referentie als het gaat om 'goed laag'.
Voor wat betreft de ruimteafbeelding heb ik bij de paneelspeakers die ik heb beluisterd altijd een duaal gevoel gehad, en zo ook hier. Enerzijds bieden ze je een zeer transparante blik op het podium, maar op een op andere manier lijkt het of het geluid zich niet van vloer tot plafond in de concertzaal bevindt. Nu geef ik direct toe dat dit ook suggestie kan zijn omdat de speakers door hun grootte natuurlijk een soort van 'scherm' vormen waar je niet zoals bij conusspeakers gemakkelijk overheen kijkt. Het zou dus best kunnen dat wanneer ik blind zou luisteren me dit niet zou opvallen. Ook heb ik nog nooit paneelspeakers in een grote luisterruimte gehoord zodat je er verder vanaf kunt zitten. Bij BM is de ruimte niet erg groot, maar wel goed diffuus en prima gedempt. M.a.w. een prettige akoestiek om naar muziek te luisteren.

Erg leuk was het alle details over de Audiostatics, de diverse modellen, manieren van aansluiten, trafo's etc etc van BM te horen. Deze speakers lijken weinig geheimen voor hem te hebben. En helemaal leuk is het te horen wat er aan ongelooflijke kwaliteit mogelijk is voor bescheiden investeringen. Voor iedereen die elektrostaten overweegt is het dus zeker een aanrader eens bij BM te luisteren en zijn licht op te steken over de mogelijkheden betaalbare topkwaliteit in huis te halen. Wanneer ik zelf over een grote luisterruimte zou beschikken zou ik zeker paneelspeakers overwegen. Transparantie en de geringe kleuring zijn toch wel erg fraai zoals ook deze avond bij BM wel weer bewees.
In mijn huidige ruimte heb ik in het verleden een tijdje een paar kleine Magnepans gehad, maar ik kon deze maximaal ongeveer 70cm van de achterwand zetten en dit was gewoon onvoldoende om ze echt aan het zingen te krijgen.

Kortom, een avond met mooie muziek en leuke gesprekken over audio en andere zaken die de wereld bezig houden!

Black Monk, bedankt voor de gastvrijheid!