Vandaag is Hans van Liempd bij me geweest. Die is vooral actief op
www.high-endforum.nl en dus plaats is zijn review hier even zelf:
Op dat Nederlandse forum werk ik met het pseudoniem Bloom:
Of ik de eerste van dit forum ben die bij Bloom heeft geluisterd weet ik eigenlijk niet, maar vanmiddag was het zo ver. Al in 2020 beloofd dat ik eens aan zou komen, maar vanwege Corona en ander perikelen "even" uitgesteld. Bloom woont aan een drukke weg aan de rand van de stad. Parkeren kon gelukkig recht voor de deur, met een flinke laag sneeuw waren parkeerplaatsen elders schaars. De voorgevel lijkt op die van een winkeltje. Je valt met de voordeur dus gelijk in het kantoor van Bloom. En daarin staan zo veel spullen, dat er een klein gangetje naar de woonkamer overblijft. Die is ca. 4,5 x 5,5 m schat ik. Daarin aan de ene kant twee tweezitbanken en aan de andere kant de set. Achter de luidsprekers vrijwel de hele wand vol met CD's gestapeld. Achter de bank nog een paar subwoofers en elektrostaten, Maar die zijn niet aangesloten.
Dan naar de set. Twee donkerrode Audiostatic luidsprekers met aan beide binnenkanten de enorme luidsprekerunits op een stalen frame op de vloer. Kastloos dus. En ook geen baffle. Gewoon twee grote luidsprekers op ca. 6 cm van elkaar en tegenover elkaar gemonteerd. Deze spelen per set uit fase van elkaar de units gaan dus in dezelfde richting heen en weer. Kennelijk zijn die speakers bestand tegen 6000W. Om voldoende power te hebben om de laagkortsluiting te overbruggen, staan er pro versterkers op met een vermogen van 4500W per kant. Heel bijzonder.
De elektrostaten worden door een andere stereoversterker aangestuurd. De kantelfrequentie staat kennelijk op 200 Hz en wordt gefilterd met een DSP waarin een 6 dB filter is geprogrammeerd.
De set bestaat uit twee Nuc's die als Linux streamer gebruikt worden. Vanaf hier digitaal naar de Marantz voorversterker/Dac. Dan naar de DSP en de versterkers. De set staat in twee racks op een gemetselde verhoging van ca. 1 m hoog. Eigenlijk staat de linker luidspreker maar 20 cm van de set. Bovenop staat een kastje met twee grote VU meter. Maar dat is puur show. In dat kastje zit een microfoontje die de wappers laat flapperen. En nog een kast waarmee de netspanning wordt geregeld. Misschien kan Bloom er nog wat meer van vertellen.
Bij de eerste klanken valt op, dat dit geen gewone set elektrostaten is. Eerder hoorde ik elektrostaten met een dunne klank die zeker niet al te luid konden spelen. Erg mooi voor piano en klassieke muziek, maar zeker niet voor rock. Nu zijn deze elektrostaten aan de onderkant op 200 Hz afgekapt, en worden ze eigenlijk alleen als mid-hoogunits gebruikt. De rest wordt door die "subs" geleverd. Eigenlijk geen subs dus, maar lage toonsecties die ook nog eens heel diep doorlopen.
De muziek. Er wordt van alles gespeeld, Van Steely Dan tot klassiek piano en fusion. Maar ook Norah Jones en ACDC en een afspeellijst die door DAudio bij onze audioclub ooit was gespeeld. Helaas was ik op die betreffende avond niet aanwezig. Maar toch... de meeste stukken zijn heel herkenbaar. En ook behoorlijk stevig. Met een behoorlijk volume dus. Praten lukt niet echt meer....
Het klinkt strak, direct en met zeer weinig kleuring. Bovendien komen stemmen prachtig uit de verf. Het laag stuwt en gaat heel diep door. Zo zover alleen complimenten voor wat er "STAAT". Maar na wat langer luisteren vallen ook een paar dingetjes op. Niet echt storend, maar voor mij wél iets minder. Het laag integreert mooi met de elektrostaten. Een echt overgangsgebied is er niet, maar een contrabas als voorbeeld is moeilijk als contrabas herkenbaar. De aanslag en het uitklinken komen niet precies bij elkaar zodat het lijkt of er twee instrumenten spelen. Een voor de aanslag en de andere voor het uitklinken. Misschien dat dit met wat faseverschuiving nog nét wat beter te krijgen is. Die DSP moet dat kunnen lijkt me. Een ander puntje is de ruimtelijkheid. Net zoals ik eerder bij Guido, maar daarvoor niet eerder hoorde, was het stereobeeld prima. Door de onevenwichtige opstelling leken instrumenten links wat hoger afgebeeld dan rechts, maar daar is prima mee te leven. Ook qua diepte klopt het allemaal prima. Maar de ruimte zoals die in een grote kerk wordt opgenomen werd niet echt weergegeven. Ook het uitklinken van galm en klanken waren erg kort, dit verklaart misschien ook de mindere weergave van de ruimtelijkheid.
Verder was het een erg gezellige middag. Bloom weet enorm veel van computers en besturingssystemen. Ik begrijp nou wél waarom hij Linux aanhanger is. Ik zou willen dat ik de helft van die kennis had, dan kon ik ook naar Linux. Maar met 72 jaar waarvan zo'n 40 met Windows wordt dat best lastig.
Bedankt Bloom dat ik de kans kreeg om dit eens te ervaren. Heel bijzonder.
EEN PAAR KLEINE CORRECTIES:
De subwoofers achteraan zijn niet aangesloten, maar de achterste elektrostaten wel: dat zijn namelijk mijn achterkanalen in de surroundsetup. Alleen doen die niet mee bij gewone stereo en dat was wat we speelden. De vier Dayton 18" woofers in twee baffleless wooferkorven kunnen tot 8000 W in hun spreekspoel (elke woofer heeft er 2) dissiperen en elke wooferkorf heeft een eigen stereo eindversterker die 2x6000 W erin kan pompen. En elke wooferkorf dus maximum 12.000 Watt.