Auteur Topic: Nieuwsberichten  (gelezen 20503 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline BlackMonk

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3849
  • Hifi = apparatuur (wetenschap!) + muziek (emotie!)
  • Locatie: Hasselt
    • ZenAudio Forum
Re: Nieuwsberichten
« Reactie #90 Gepost op: 04 augustus, 2020, 23:28:23 »
Een viool hoeft niet langer uit hout gemaakt te zijn



Een wetenschapper van de UGent is erin geslaagd een viool uit kunststof net zo goed te laten klinken als een houten viool. Volgens een professionele jury klonk de viool niet slechter dan een houten instrument.

Enkele jaren geleden maakte instrumentenbouwer Tim Duerinck voor zijn masterproef een cello in piepschuim. Dat instrument is intussen onherstelbaar beschadigd, en “de klank was uiteindelijk toch wat uit balans”, zegt Duerinck. Hij heeft zich nu op instrumenten van composietmaterialen gestort.

Traditioneel worden strijkinstrumenten van hout gemaakt. Voor het klankblad – het belangrijkste deel van het instrument, onder de snaren – wordt een bepaald soort dennenhout gebruikt. Maar Duerinck bouwde vijf identieke violen, elk met een ander klankblad. Eén heeft een klankblad van dennenhout, de andere vier klankbladen zijn gemaakt van kunststof die op verschillende manieren gecombineerd werd met vlasvezel of koolstofvezel.

Vooral op het vlak van duurzaamheid en betrouwbaarheid zijn de composieten met koolstof en vlasvezel interessant. Ze zijn zowel licht als sterk, voldoende stijf maar moeilijk breekbaar. Tim Duerinck: “Het gebeurt vaak genoeg dat een houten viool schade oploopt tijdens transport, of dat de klank verandert onder invloed van vochtigheid of warmte. Met composiet­materialen kan je stevige en betrouwbare instrumenten bouwen die veel minder klimaatgevoelig zijn en tegen een stootje kunnen. Bovendien kan je, in tegenstelling tot bij houten violen, de productie deels automatiseren en makkelijk kopieën maken van hetzelfde instrument, met dezelfde eigenschappen.”

De test met de jury

Om uit te zoeken of zijn violen uit kunststof even goed klinken, zette Duerinck  een zogenaamd dubbelblind experiment op, waarbij een geblinddoekte violiste de violen achter een kamerscherm bespeelde zonder te weten welke ze in haar handen had. Zelfs de geur van de violen werd gemaskeerd met parfum.

Een jury van experten uit de muziekwereld moest de klank beoordelen. Ook zij wisten niet om welke instrumenten het ging. De volgorde werd pas vlak voor het experiment bepaald en één van de instrumenten werd twee keer opgevoerd om na te gaan of de scores dezelfde zouden zijn.

De meningen over welke viool de beste klank had, verschilden. Zowel bij de violen met koolstofvezel als met vlasvezel waren er instrumenten die goed scoorden. De viool met houten klankblad scoorde – zoals verwacht – goed, maar niet beduidend beter dan de instrumenten uit composieten.

Ook op de vraag naar hoe de perfecte viool moet klinken, kreeg Duerinck uiteenlopende antwoorden. Veel deelnemers wilden vooral een warme of rijke klank, voor anderen was in de eerste plaats een heldere of ronde klank belangrijk. Tim Duerinck: “Dit experiment toont aan dat je niet zomaar alle composietmaterialen over dezelfde kam kan scheren. Veel hangt af van het precieze materiaal, de samenstelling, weeftechniek …, maar ook van de voorkeur van de luisteraar. Het gaat niet op om te zeggen dat violen van koolstofvezel niet warm kunnen klinken. Je kan met koolstofvezel net heel veel verschillende soorten violen maken.”

Bron: VRTnws 4 augustus 2020

Offline rovara

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2113
Re: Nieuwsberichten
« Reactie #91 Gepost op: 05 augustus, 2020, 02:08:19 »
Met veel interesse gelezen .

Vooraf dacht ik dat hout als materiaal voor snaarinstrumenten niet te kloppen was .


Offline BlackMonk

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3849
  • Hifi = apparatuur (wetenschap!) + muziek (emotie!)
  • Locatie: Hasselt
    • ZenAudio Forum
Re: Nieuwsberichten
« Reactie #92 Gepost op: 05 augustus, 2020, 10:53:05 »
Ik ook, moet ik zeggen. En ik vermoed dat een creëren van een een composietvezel voor instrumenten veel duurder zal zijn dan gewoon hout gebruiken. Ja, er bestaat heel veel composietvezel in de industrie en door massaproductie is dat daar heel goedkoop: sterk en toch licht. Maar voor instrumenten gelden andere eisen. Waar in de industrie het composietmateraal vaak alleen sterk en licht van gewicht moet zijn, moet voor een muziekinstrument het materaal kunnen meeresoneren met de muziek en zo een geluidsversterkende klankkast vormen. Dat wil meteen zeggen dat je geen van de bestaande composietmaterialen kan gebruiken voor muziekinstrumenten, dat moet er speciaal voor gemaakt worden met de voor instrumenten gewenste karakteristieken en eigenschappen. En dat betekent dat het €€€€€€€€ kost.

Als je geen klankkast nodig hebt omdat het om een elektrisch instrument gaat, dan kun je natuurlijk gebruiken wat je maar wil. Dit is bijvoorbeeld een geheel uit plastic vervaardigde elektrische cello:

En die kost nog geen 300 euro.

Offline BlackMonk

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3849
  • Hifi = apparatuur (wetenschap!) + muziek (emotie!)
  • Locatie: Hasselt
    • ZenAudio Forum
Re: Nieuwsberichten
« Reactie #93 Gepost op: 05 augustus, 2020, 11:01:49 »
Dit is een Noor die zelf op rommelmarkten stukken van elektrische instrumenten op de kop tikt voor heel weinig geld of zelfs voor niks en dan daarmee nieuwe elektrische gitaren bouwt en zelfs een elektrische contrabas:

Offline BlackMonk

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3849
  • Hifi = apparatuur (wetenschap!) + muziek (emotie!)
  • Locatie: Hasselt
    • ZenAudio Forum
Re: Nieuwsberichten
« Reactie #94 Gepost op: 05 augustus, 2020, 12:17:18 »
Neil Young dient klacht in tegen gebruik songs tijdens campagnebijeenkomsten Trump

De Canadees-Amerikaanse muzieklegende Neil Young is al een tijdje niet te spreken over het gebruik van zijn muziek tijdens campagnebijeenkomsten van de Amerikaanse president Donald Trump. In zoverre dat hij nu een klacht ingediend heeft.


Neil Young in het Sportpaleis.

Youngs songs Rockin' in the Free World en Devil's Sidewalk waren onlangs nog te horen tijdens een campagnebijeenkomst in Tulsa.

De 74-jarige Young wil naar eigen zeggen niet dat zijn muziek gebruikt wordt als 'themanummer voor een verdeeldheid zaaiende, on-Amerikaanse campagne van onwetendheid en haat'.

Young benadrukt dat hij het recht van Amerikanen op vrijheid van meningsuiting hoog in het vaandel voert en vindt dat iedereen vrij is om een kandidaat te kiezen waar hij of zij achter staat. Maar hij wil niet dat zijn muziek betrokken wordt bij campagnes en/of kandidaten waar hij niet achter staat.

De zanger is niet de eerste die zich uitspreekt over het gebruik van zijn muziek door politici. Eind juli vroegen meer dan vijftig bekende muzikanten, onder wie Rihanna, Adele, Mick Jagger en Lorde, politici om hun muziek niet langer zonder toestemming te gebruiken op hun bijeenkomsten. In een open brief eisten ze dat er regels rond komen. Neil Young ondertekende die brief niet.

Eind juni dreigden ook The Rolling Stones met een proces tegen Trump.


Bron: Focus Knack 05 augustus 2020
en De Standaard 05/08/2020
« Laatst bewerkt op: 05 augustus, 2020, 12:21:46 door BlackMonk »

Offline BlackMonk

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3849
  • Hifi = apparatuur (wetenschap!) + muziek (emotie!)
  • Locatie: Hasselt
    • ZenAudio Forum
Re: Nieuwsberichten
« Reactie #95 Gepost op: 10 augustus, 2020, 11:25:06 »
Whitney Houston zou vandaag 57 jaar worden: 5 hits die haar carričre bepaalden

Whitney Houston zou vandaag 57 jaar zijn geworden. De Amerikaanse zangeres overleed in 2012, maar haar muziek leeft nog altijd voort. Wij zetten vijf hits op een rij die een groot deel van haar leven bepaalden.



1. You Give Good Love

Houston lanceerde in 1985 haar titelloze debuutalbum. De bijbehorende single ‘Thinking About You’ flopte, maar het daaropvolgende nummer ‘You Give Good Love’ betekende haar doorbraak. Het lied bereikte de derde plaats in de Billboard Hot 100, waardoor het album ook snel steeg in de Amerikaanse albumlijsten. Niet veel later scoorde ze in Amerika en Engeland haar eerste nummer 1-hit met ‘Saving All My Love For You’.



2. How Will I Know

De zangeres werd bij het televisiekijkende publiek bekend nadat de videoclip van ‘How Will I Know’ op MTV werd gedraaid. Het bijbehorende titelloze album stond vervolgens maar liefst 14 weken op de eerste plaats in de Amerikaanse albumlijst.



3. I Wanna Dance With Somebody

Het tweede album van Houston, getiteld ‘Whitney’, bevatte meerdere hits. Een van die succesnummers is ‘I Wanna Dance With Somebody’. Het lied bereikte de eerste plek in de Amerikaanse hitlijsten en ook veel andere nummers (onder meer ‘Didn’t We Almost Have It All’ en ‘So Emotional’) kwamen op 1 te staan. Dat maakte dat Houston zeven nummer 1-hits achter elkaar scoorde, een record waar ze Elvis Presley en The Beatles mee versloeg.



4. My Love Is Your Love

Houston richtte zich vanaf 1995 vooral op acteren, maar in 1998 keerde ze terug in de studio. Na acht jaar lanceerde ze een nieuw album, waar maar liefst tien miljoen exemplaren van werden verkocht. Het album bevatte wederom veel hits, waaronder het lied ‘My Love Is Your Love’.



5. I Will Always Love You

Houston maakte in 1992 haar filmdebuut in ‘The Bodyguard’. Voor de film werd een aantal nummers geschreven, ook bracht ze haar eigen versie van ‘I Will Always Love You’. Het lied werd een nog grotere hit dan het origineel van Dolly Parton en wordt gezien als een van de grootste successen van Houston. De single is overigens de bestverkochte single van een vrouwelijke artiest ooit.



Bron: Het Laatste Nieuws 09-08-2020

Offline rovara

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2113
Re: Nieuwsberichten
« Reactie #96 Gepost op: 10 augustus, 2020, 11:33:31 »
Knap overzicht !

Offline BlackMonk

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3849
  • Hifi = apparatuur (wetenschap!) + muziek (emotie!)
  • Locatie: Hasselt
    • ZenAudio Forum
Re: Nieuwsberichten
« Reactie #97 Gepost op: 11 augustus, 2020, 09:18:14 »


Met zo'n uitspraak ben ik het niet eens. Technisch (qua specificaties) is de cd ontegensprekelijk veel beter dan vinyl, maar dat neemt niet weg dat de kwaliteit van de opname op de drager allesbepalend is. En zeker bij popmuziek of "remasters" van na het jaar 2000 is alles van dynamiek ontdaan en het volume opgekrikt tot vervorming of vaak zelfs erover vanwege de bijzonder idiote "loudness wars" op cd, terwijl dat op vinyl veel minder of niet gebeurt. Ja, dan is vinyl je enige keuze als je van popmuziek houdt.
En veel mensen houden gewoon van het gevoel van een vinylplaat en hoe je die moet opzetten.

Er is ook een heropleving van de audiocassette en dat begrijp ik veel minder. Dat heeft nu eens echt alleen maar nadelen in vergelijking met wat er tegenwoordig op de markt is voor digitaal opgeslagen muziek.

Offline BlackMonk

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3849
  • Hifi = apparatuur (wetenschap!) + muziek (emotie!)
  • Locatie: Hasselt
    • ZenAudio Forum
Re: Nieuwsberichten
« Reactie #98 Gepost op: 17 augustus, 2020, 12:46:23 »
"Gitaargod van de klassieke muziek" Julian Bream is niet meer

De Britse gitarist en luitist Julian Bream werd 87. Hij had een enorme invloed op de wereld van de klassieke gitaar. Verschillende componisten schreven muziek speciaal voor hem. "We verliezen een legende", zegt de jonge gitarist Maarten Vandenbemden.



Om zijn grote voorbeeld Julian Bream te eren haalt de jonge gitarist Maarten Vandenbemden van het duo Adentro de superlatieven boven in "Espresso" op Klara: "We hebben met Julian Bream een legende verloren, een gitaargod van de klassieke muziek, die van groot belang was voor alle gitaristen en voor ons instrument."
Toen Julian Bream zelf naar de muziekschool trok, kon je daar nog geen gitaar volgen. Hij studeerde dan maar eerst piano en leerde gitaar en luit spelen op zichzelf. Zijn eerste instrument was een luit die zijn vader van een matroos kocht. De jonge Julian speelde er deuntjes op die hij op de radio hoorde. In het leger leerde hij elektrische gitaar spelen en improviseren. Hij bewonderde de jazzgitarist Django Reinhardt.

Dankzij Bream heeft klassieke gitaar nu andere positie in de muziek

"De invloed van Bream is niet te overschatten; dankzij hem heeft de klassieke gitarist nu een andere positie in de muziekwereld," zegt Maarten Vandenbemden. Zo is anno 2020 gitaar een van de meest gevolgde muziekopleidingen.
Nogal wat componisten hebben speciaal voor Julian Bream muziek geschreven. De bekendste is Benjamin Britten die het stuk "Noctural" voor hem componeerde. 
Julian Bream speelde ook luit, een instrument dat dankzij hem weer bekend raakte. Hij groef diep in de archieven naar muziek uit de Elizabethaanse tijd, de 16e eeuw, in Engeland. Hij speelde met zijn eigen ensemble, het Julian Bream Consort, en trad onder meer op met actrice Peggy Ashcroft, die gedichten uit die periode voorlas.
Julian Bream was een van de best verkopende klassieke muzikanten; hij werd geridderd in Groot-Brittannië en won veel prijzen, onder meer vier Grammy’s. Bream gaf vaak masterclasses, openbare lessen voor studenten, die ook op de BBC werden uitgezonden. 
Bekijk hier zo'n "openbare les" met een stuk van de Braziliaanse componist Heitor Villa-Lobos:



Julian Bream overleed op vrijdag 14 augustus. Hij is 87 jaar geworden. Enkele jaren geleden maakte hij een ongelukkige val en sindsdien speelde hij niet meer. Hij leek dat zelf niet zo erg te vinden: "Ik ben nu een betere muzikant" was zijn lakonieke commentaar. Maar hij bleef jonge muzikanten inspireren en ook financieel ondersteunen met zijn Julian Bream-stichting. Over zijn bijzondere leven en boeiende muzikale carričre werd enkele jaren geleden een documentaire gemaakt:



Bron: VRTnws.be 17-08-2020
« Laatst bewerkt op: 18 augustus, 2020, 11:22:30 door BlackMonk »

Offline BlackMonk

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3849
  • Hifi = apparatuur (wetenschap!) + muziek (emotie!)
  • Locatie: Hasselt
    • ZenAudio Forum
Re: Nieuwsberichten
« Reactie #99 Gepost op: 01 september, 2020, 15:19:00 »
Andromeda – Multiverso (★★★˝): Betoverende Braziliaanse elektronica

Veel muziek bereikt ons uit westerse contreien, maar ook Noord-Amerika en Australië hebben heel wat muzikale exportproducten. Toch zijn er ook elders in de wereld muzikale talenten te vinden, waaronder in Brazilië. Andromeda is een duo, bestaande uit Obi en Jackie, dat elektronische muziek maakt en deze naar eigen zeggen probeert te harmoniseren met organische stemmen en bassen. Er wordt in het Portugees gezongen, dus de meerderheid van de zal de zang wellicht niet verstaan. Maar dat is niet erg: de muziek en stemgeluiden vertellen meer dan genoeg.



Multiverso bestaat uit slechts drie nummers waarbij elk lied langer duurt dan vorige. Openen gebeurt met het vier minuten durende “Medo”. De muziek voelt duister aan en en de Portugese tekst voegt aan de muziek een magisch element toe. De donkere stem past goed bij de elektronische geluiden waardoor je als luisteraar bijna in een soort van trance geraakt. Het ligt een beetje in lijn met wat sommige Balkanlanden op het Eurovisiesongfestival doen, maar dan beter.

“O que gostaria de ser” heeft een iets stevigere beat waardoor het een dansbaar nummer wordt dat iets onheilspellend met zich meedraagt. Het lied brengt daarnaast ook een nachtelijk gevoel met zich mee en barst dus van de sfeer. Er wordt redelijk traag gezongen boven de gelaagde muziek, waarvan elke laag gewikt en gewogen aanvoelt. De muziek wordt nooit te druk, maar er lijkt ook nooit iets te missen. Zo wordt er telkens een volledig verhaal verteld en dat ook op “Imagine”. Op de afsluiter wordt het onderscheidt tussen muziek en zang net iets kleiner en doordat de twee wat meer in elkaar lijken over te gaan, wordt het geheel nog net iets magischer.

Andromeda zet met Multiverso zeker en vast een sfeervol geheel neer. De drie nummers liggen in elkaars verlegde, maar lijken niet op elkaar. De elektronica is telkens doordacht en de Portugese klanken zorgen ervoor dat het allemaal net iets specialer klinkt. Met momenten zou je als luisteraar in een soort van trance geraken, want de muziek neemt je helemaal op in deze unieke wereld.



Bron: Dansende Beren 01-09-2020

Offline BlackMonk

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3849
  • Hifi = apparatuur (wetenschap!) + muziek (emotie!)
  • Locatie: Hasselt
    • ZenAudio Forum
Re: Nieuwsberichten
« Reactie #100 Gepost op: 18 oktober, 2020, 10:38:34 »
Kommil Foo met "Ruimtevaarder" voor derde jaar op rij bovenaan De Lage Landenlijst

Het duo Kommil Foo is met 'Ruimtevaarder' voor het derde jaar op rij door de luisteraars naar de top van De Lage LandenLijst op Radio 1 gestemd. De Lage Landenlijst is een top 100 van de beste Nederlandstalige nummers sinds 1945.



De uitzending is een gezamenlijk evenement van Radio 1 en de regionale omroepen van Zeeland, Brabant en Limburg. Door de coronamaatregelen kon de uitzending niet op de geplande locatie op de grens tussen Baarle-Hertog en Baarle-Nassau plaatsvinden. Als alternatief werden uiteindelijk twee parallelle uitzendingen opgezet.

Na de winnaars komt Kris De Bruyne met "Amsterdam" sterk de top drie binnen op de tweede plaats. "Pastorale" van Ramses Shaffy en Liesbeth List eindigt opnieuw op de derde plaats. Er werden 14.277 stemmen uitgebracht en de luisteraars konden vandaag nog de volgorde in de top 10 vastleggen. Er stonden 25 nieuwe nummers in de lijst en Boudewijn de Groot, Kris De Bruyne en Ramses Shaffy komen het vaakst voort met telkens vier noteringen.

De volledige top 10:

1. Kommil Foo  -  Ruimtevaarder  [1]
2. Kris De Bruyne  -  Amsterdam  [17]
3. Ramses Shaffy en Liesbeth List  - Pastorale  [3]
4. Het Zesde Metaal  -  Ploegsteert  [2]
5. Wim De Craene  -  Tim  [5]
6. Gorki  -  Mia  [9]
7. Boudewijn de Groot  -  Avond  [8]
8. Raymond van het Groenewoud  -  Twee meisjes  [13]
9. The Scene  - Iedereen is van de wereld  [29]
10. BLŘF feat. Geike Arnaert  -  Zoutelande  [7]

Luister hier naar "Ruimtevaarder" van Kommil Foo:


Luister hier naar "Amsterdam" van Kris De Bruyne:


Luister hier naar "Pastorale" van Ramses Shaffy en Liesbeth List:


Bron: VRTNWS 17-10-2020

Offline BlackMonk

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3849
  • Hifi = apparatuur (wetenschap!) + muziek (emotie!)
  • Locatie: Hasselt
    • ZenAudio Forum
Re: Nieuwsberichten
« Reactie #101 Gepost op: 23 oktober, 2020, 13:51:45 »
Keith Jarrett getroffen door beroerte: muzikale carričre voorbij

Naar nu blijkt is Keith Jarrett in 2018 tweemaal getroffen door een beroerte. De bij leven legendarische pianist hield er een verlamming aan zijn linkerhand aan over die hem het pianospelen onmogelijk maakt. Dat maakte Jarrett (75) bekend in een interview met The New York Times.



Stilzwijgen

Keith Jarrett trad in 2017 voor de laatste keer op. Dat gebeurde in de New Yorkse Carnegie Hall. Enkele maanden later zou hij opnieuw de befaamde concertzaal betreden, maar dit optreden werd door de pianist afgezegd net als alle andere concerten die hij nog zou geven. Jarrett's platenlabel ECM liet destijds weten dat de Amerikaan met gezondheidsproblemen kampte, zonder verder in details te treden. Sindsdien werd niets meer van Jarrett vernomen, maar deze maand besloot de pianist het stilzwijgen te doorbreken middels een interview met The New York Times.

Verlamd

In dat gesprek wordt duidelijk dat Jarrett in februari 2018 een beroerte kreeg, gevolgd door nog een beroerte in mei. Jarrett raakte verlamd, en is dat feitelijk nog steeds. “Mijn linkerkant is nog gedeeltelijk verlamd. Ik probeer met een stok te lopen, maar dat duurde een jaar. Door mijn huis lopen lukt me niet".

Na zijn eerste beroerte werd Jarrett opgenomen in een ziekenhuis, na zijn tweede in een verpleeghuis waar hij tot mei van dit jaar verbleef. De vooruitzichten zijn somber. Dat Jarrett ooit nog zal optreden lijkt zeer onwaarschijnlijk. Pianospelen lukt alleen met de rechterhand. "Ik weet niet wat mijn toekomst is. Ik heb nu niet het gevoel dat ik een pianist ben. Het hoogst haalbare voor mijn linkerhand is dat ik op een gegeven moment een beker kan vasthouden".

In september van dit jaar overleed Gary Peacock op 85-jarige leeftijd, sinds jaar en dag bassist van het Keith Jarrett (Standards) Trio.

Bron: Jazz & Zo 22-10-2020

Offline BlackMonk

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3849
  • Hifi = apparatuur (wetenschap!) + muziek (emotie!)
  • Locatie: Hasselt
    • ZenAudio Forum
Re: Nieuwsberichten
« Reactie #102 Gepost op: 23 oktober, 2020, 15:42:18 »
James Randi is overleden

https://www.nytimes.com/2020/10/21/obituaries/james-randi-dead.html

In de audio wereld beroemd vanwege zijn uitdaging om een miljoen dollar uit te keren aan eenieder die het verschil tussen een gewone en een high-end luidspreker kabel kan horen.
https://gizmodo.com/james-randi-offers-1-million-if-audiophiles-can-prove-305549

Offline BlackMonk

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3849
  • Hifi = apparatuur (wetenschap!) + muziek (emotie!)
  • Locatie: Hasselt
    • ZenAudio Forum
Re: Nieuwsberichten
« Reactie #103 Gepost op: 20 december, 2020, 11:45:25 »
Wie niks te doen heeft (tijdens een lockdown of zo) zou eens een blik hierop kunnen werpen: BandCamp Bad, waarop een bundeling van de allerslechtste platen op bandcamp!

Met deze draak heb je al een "goed" voorbeeld van wat je daar te wachten staat!

Offline BlackMonk

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3849
  • Hifi = apparatuur (wetenschap!) + muziek (emotie!)
  • Locatie: Hasselt
    • ZenAudio Forum
Re: Nieuwsberichten
« Reactie #104 Gepost op: 17 januari, 2021, 12:58:44 »
MONNIK – Hoor Mij, God

We herinneren ons de eerste keer dat we Monnik live zagen in de Charlatan, en konden zijn muziek enkel omschrijven als ondoorgrondelijk. De zwaartekracht leek op de Vlasmarkt die avond sterker dan op eender welke plek. Het geluid dat Monnik alleen op het podium voortbracht, leek ons diep tegen de grond aan te willen drukken. Overmand door het gevoel dat we ter plekke nodig moesten aarden.


Artwork © Niels Verwijk
Met zijn nieuwe track zoekt de geheime geluidstovenaar Thibaud Meiresone hogere sferen op. Hoor Mij, God nam hij op gedurende de stille delen van 2020.

In een track van meer dan 35 minuten neemt hij ons traag mee langs een psychedelisch landschap gevuld met elegante snaarklanken en diep natrillende toetsaanslagen. Een donker instrumentale smeekbede, die de elektronische echo’s van eenzame tristesse laat galmen.

De onaardse noise-elementen worden gecombineerd met oosters aandoende ritmes en snedige melodieën. De gelaagdheid waarin schilfers sobere spiritualiteit met glooiende theatraliteit gecombineerd worden, neemt je steeds dieper mee in de sjamanistische sfeer waarin Hoor Mij, God baadt. Soms terugvallend op niets meer dan een enkelvoudig ritmespel van waaruit de lagen opnieuw opgebouwd worden. Een innerlijke penitentie, alsof het vasten met het uitsluiten van sociaal contact nog onvoldoende was…

“hoor mij, God
ik heb mijn boete gedaan
ik offerde mijn bloed
aan het hellevuur”

Wees even god en hoor hem!
Hoor Mij, God is digitaal verschenen: https://monnik.bandcamp.com/album/hoor-mij-god?fbclid=IwAR1NAfepT_pcW6AB-o6epWcqfSVL-AVXhxHRtu77MA-NiETNoiTPYwJXoyQ

Bron: Luminous Dash 16/01/2021
En voor wie het wil weten: ik heb deze track gekocht en vind hem prachtig!