MichaelEnde vraagt naar foto's. Ik heb zelf nog geen topic en wil andermans topic niet met mijn foto's overladen, dus zelf maar een draadje openen.
Ik heb altijd van 'klank' gehouden; pure en minder pure klanken. Ritme kan daarbij ook belangrijk zijn. 'Muziek' komt daarbij op de tweede plaats. Ik luister soms naar muziek die me eigenlijk helemaal niet aantrekt, alleen omdat er opwindende klanken in zitten.
Jaren geleden bouwde ik daarom een 'huis-en-tuin-synthesizer', deels nabouw uit een tijdschrift, deels zelf ontworpen. Zuiver om klanken op te wekken, te bewerken en te mengen, zelfs niet polyfoon en zonder toetsenbord. Alle verbindingen werden gemaakt met patchkabeltjes (als in een oude telefooncentrale), het aantal mogelijkheden was dus quasi oneindig, hoofdzakelijk bepaald door het aantal modules (aantal VCO's, VCF's, ADSR, LFO enz.).
VCO = voltage controlled oscillator, bepaalt toonhoogte en golfvorm (sinus, driehoek, zaagtand links en rechts, blokvorm). Zie ook
https://nl.wikipedia.org/wiki/GolfvormVCF = voltage controlled filter
VCA = voltage controlled amplifier
LFO = low frequency oscillator
ADSR = omhullende vormer, Attack, Decay, Sustain, Release
Belangrijk hier is het verband tussen de golfvorm, de inhoud aan even en oneven harmonischen en hoe de zaak klinkt. Een sinus heeft geen harmonischen en klinkt kleurloos, zeer onmuzikaal, een driehoek en zaagtand hebben veel harmonischen en zijn zeer muzikaal, een blokvorm bevat alleen oneven harmonischen en klinkt eerder agressief.
Voor ons audioliefhebbers ligt hier ook de reden van de steeds weerkerende beweringen dat buizen en lp's 'beter' klinken. Ze bevatten meer harmonischen (vervormingen van de sinus). CD's en transistors zijn door de band koeler, exacter.
Voor wie het interesseert, hier meer uitleg:
http://semradio.audionetwork.be/elektronische_muziek/#ZaagtandgolfBuiten de basismodules zijn er ook modules die zorgen voor stuurspanningswijzigingen ("voltage controlled"). Klassiek is dat een toetsenbord, maar bij mij waren dat LFO's, een quantisizer en een analoge sequencer.
Verder zorgen een aantal modules voor meer verbindingsmogelijkheden (opsplitsing en mixing) en andere uitbreidingen (inverters en attenuaters).
De synth was volledig modulair opgebouwd in een frame, en eerst in ruwe vorm om hem te horen werken zonder al te veel tijd aan de afwerking te besteden (voorpanelen uit unalit bijvoorbeeld).
In bijlage een VCO vooraan en achteraan.