Auteur Topic: Zin en onzin van hoge resoluties voor muziek  (gelezen 617 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline BlackMonk

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3848
  • Hifi = apparatuur (wetenschap!) + muziek (emotie!)
  • Locatie: Hasselt
    • ZenAudio Forum
Zin en onzin van hoge resoluties voor muziek
« Gepost op: 04 december, 2016, 00:01:13 »
Ik kwam dit tegen:



Hij geeft een dynamisch bereik van 96 dB op voor een cd (16 bit woordbreedte), maar dat is een theoretisch getal op basis van zuivere sinus. Met muziek is het wel degelijk een maximum van 105 dB, inderdaad veel meer dan zelfs de luidste verschillen tussen een echt spelend symfonieorkest. De onderste grens van een cd qua frequentie (44,1 kHz bemonsteringsfrequentie) is niet 20 Hz maar 0 Hz (vermits dat gelijkstroom is, iets daarboven). De bovengrens is inderdaad 22,05 kHz.

Daar volgt effectief uit, dat een opname die gemasterd is om hier optimaal van gebruik te maken, weinig te wensen overlaat. De allerbeste opnames op cd die ik heb liggen met joekels aan dynamiek kunnen zeker concurreren met of overtreffen zelfs opnames op sacd of 24/96-bestanden.

Waarom dan toch 24/96? Omdat het van belang is voor mixing en mastering. Studio's moeten dat gebruiken als ze muziek die digitaal opgenomen is, willen bewerken en afmixen. Doe je dat niet, dan verslechtert in feite de kwaliteit bij iedere editeerbewerking die je uitvoert als er tussendoor regelmatig bewaard en weer geopend wordt. Vergelijk met het telkens weer editeren van een jpg. Het beeld wordt slechter en slechter omdat er meer pixelatie optreedt (blokjes). Bij muziek gebeurt dat dus ook.

Heeft 24/96 zin voor luisteren als eindgebruiker in vergelijking met 16/44,1 ? Nee, niet direct. ALS de opname van de allerbeste kwaliteit is. Maar wat zien we? Veel platenfirma's doen zich niet veel moeite waar het opnames op cd betreft en halen wel alles uit de kast voor sacd- of 24/96-aanbiedingen. En dat is dus de voornaamste reden waarom ik daar toch de voorkeur aan geef.

Let wel: alles staat of valt met de kwaliteit van de opname. En voor popmuziek is het aanbod op hoge-resolutieformaten helaas OOK onderworpen aan de loudness wars en dus kapotgecomprimeerd. Dan is het helemaal idioot om zulke monstrositeiten op hoge resolutie aan te bieden. Maar voor klassieke muziek hebben we momenteel niet te klagen en zijn er echte pareltjes van opnames te vinden, ook gewoon op cd.