ZenAudio Forum

Algemeen / Diverse => Algemeen Forum => Topic gestart door: BlackMonk op 23 september, 2017, 11:20:11


Titel: Reclame
Bericht door: BlackMonk op 23 september, 2017, 11:20:11
Reclame is ook zo'n onderwerp met veel controverse en geweeklaag.

Websites klagen steen en been dat hun reclamebanners onderdrukt worden met allerlei blokkeermodules en dat ze dus niks meer kunnen verdienen aan hun website.
Commerciële tv-zenders klagen steen en been dat mensen uitgesteld kijken en de reclameblokken dan doorspoelen of ze gewoon niet bekijken door wat anders te gaan doen. Ook dat dreigt hun inkomsten te verlagen, vinden ze, en dat heeft dan weer gevolgen voor de kwaliteit van de programma's die ze kunnen maken of aankopen.

Het tegenargument van een consument is, dat dit draait om misbruik. De reclame is irritant, DAAROM wordt die verdergespoeld of geblokkeerd. Als de reclamejongens niet geprobeerd hadden ons met alle geweld hun reclames in de strot te duwen tot het gewoon irritant werd, dan had niemand zich daartegen verzet. Op internet werd het zelfs héél erg: daar kreeg je pop-ups en pop-unders, lawaaïerige reclamevideo's die ongevraagd beginnen te spelen en zelfs misdadige banners die malware in Windows-pc's pompen. En dan zijn ze verwonderd dat mensen het op een gegeven moment zat zijn en de hele boel blokkeren?

Bij tv dreigt men nu dezelfde weg op te gaan. Amerikaanse toestanden met om de vijf minuten een reclameblok dat ook vijf minuten duurt en waarbij je niet kunt doorspoelen of wegzappen zolang het blok loopt. Dat is misbruik. Niemand zou iets tegen die reclame hebben als hij niet opdringerig was. Dus géén programma's onderbreken, maar tussen twee programma's in een reclameblok van 5 minuten is prima. Doorspoelbaar voor wie het niet wil zien. En wegzappen moet ALTIJD mogelijk zijn. Wat mij betreft heeft de aanbieder niet het recht om de vrije keuze van de consument in te perken om te kiezen wat hij wanneer wil zien.
En doet hij het toch, dan zal weer naar workarounds gezocht worden om die keuzevrijheid weer te verwerven.

Dus, reclamejongens: laat ons met rust en dring ons niets op. Reclame op websites zou niet geblokkeerd worden als het niet opdringerig was en allerlei ongewenste dingen deed. En reclame op tv zou ook probleemloos geaccepteerd worden als het geen programma's onderbrak en interessant was om te bekijken. Maar: een tv-programma over de grappigste reclames maken en dat dan gaan onderbreken voor reclame is toch gewoon te gek voor woorden?
Titel: Re: Reclame
Bericht door: Nico op 23 september, 2017, 12:42:31
Inderdaad, zoals het nog bij de VRT gebeurd of op,de Nederlandse zenders, zo hoort het. Los van deze zenders, kijken wij meer en meer Netflix, of uitgesteld. Leuke film vanavond? Ah, we nemen hem wel op en beginnen een halfuur later te kijken. Zo zijn we er even snel door als zouden we onmiddellijk beginnen kijken.

En de reclames zijn ook niet meer wat ze waren. Vroeger zat er al eens wat grappigs of moois tussen, maar nu is het regelrechte brol.