Digitale bronnen > Digitale bronnen
MQA zo goed als failiet en Tidal stapt over naar hi-res FLAC
(1/1)
BlackMonk:
https://hifi.nl/artikel/32226/Tidal-gaat-werken-met-hi-res-FLAC-voor-HiFi-Plus-abonnees.html
MQA was een aanfluiting. Een gesloten privéformaat dat voor veel geld en beloften van "veel hogere kwaliteit dan alles wat er op de markt is" vooral door lichtgelovige "audiofielen" en mensen met aandelen in het bedrijf gepusht werden. Die hogere kwaliteit was er dus niet. Duur was het wel. En dus zullen enkele mensen er wel fors aan verdiend hebben.
Nu het bedrijf achter MQA op apegapen ligt, verlaten de ratten het zinkende schip. En doet een muziekclouddienst als Tidal wat ze vanaf het begin hadden moeten doen: hi-res FLAC in de plaats aanbieden.
FLAC ondersteunt vrijwel zoveel kanalen als je maar wil in de resolutie die je maar wil. Je kunt het zo gek maken als je maar wil. En standaard heeft FLAC ondersteuning voor metadata (WAV had dat niet en hoewel het later toegevoegd werd, ondersteunt geen enkele speler die ik ken het) en biedt het verliesloze zip-achtige compressie. En o ja: het is gratis en volledig open qua formaat en protocols.
Waarom gebruikte men dus dit niet allang? Omdat er niks aan te verdienen valt, natuurlijk.
Wedden, trouwens, dat Tidal dezelfde prijs zal vragen voor het hi-res FLAC aanbod als voor MQA, hoewel ze voor deze laatste een licentie moesten betalen en voor FLAC niet?
Ook hier is het credo dat iemand moet kunnen verdienen aan hi-res, door er meer voor te vragen dan voor een FLAC met cd-kwaliteit. Ook al is het formaat gratis en open en is de procedure om een hi-res FLAC te genereren exact hetzelfde als die voor een cd-kwaliteit FLAC (alleen met een paar andere parameters), het moet en zal duurder zijn nietwaar?
Navigatie
[0] Berichtenindex
Naar de volledige versie