Auteur Topic: problemen, vaak bufferen ...  (gelezen 269 keer)

0 leden en 0 gasten bekijken dit topic.

Offline Jejepé

  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 409
  • Locatie: Diest-Hasselt
problemen, vaak bufferen ...
« Gepost op: 09 september, 2023, 19:27:18 »
Ik heb sinds vele jaren EDPNET als provider, algemeen vrij tevreden over geweest.
Maar sinds een paar weken zijn er toch problemen komen opduiken, bij streamen veel last van bufferen, zowel bij streamen muziek alsook TV kijken via Nokia streambox.
Toeval of niet , de problemen zijn ontstaan iets nadat EDPNET is in handen is van PROXIMUS. Ik heb mijn klachten intussen kenbaar gemaakt bij EDPNET, maar omdat ik zelf niet veel van die dingen snap even mijn oren hier te luisteren leggen.

Laatste mail die ik heb ontvangen van EDPNET:

De 3490 is wel gecertificeerd maar komt niet in aanmerking als bruikbare modem sinds minstens 2016, toen we nog de 7360 model als testmodem aanboden.
Sinds 2018 was dat de FRITZ!Box 7540 en nu is dat al de FRITZ!box 7530 AX.
"Wat zijn u vaststelling aangaande de laatste resultaten van de speedtest tijdens bufferen?" - de snelheden zijn ondermaats, echter is dat niet aan de VLAN capaciteiten gelegen of aan de lijn zelf, want de lijn zou gemakkelijk de 100/35 Mbps halen zonder de XS cap.
"Kan mijn huidige modem niet worden getest?" - juist met een testmodem + nieuwe kabels kan een probleem aan de huidige modem worden uitgesloten. Er kan iets aan de LAN poorten schelen van de huidige modem, bijvoorbeeld.
Wat we ook kunnen doen is voor een paar dagen de XS cap weghalen zodat u de verbinding op volle snelheden kan testen. Als daarbij niks hapert en/of buffert, zou het wel zo kunnen zijn dat de XS snelheden simpelweg te weinig zijn voor uw interne netwerk.
Nee, dat komt niet door de overname, dat komt doordat de snelheden tussen steeds meer toestellen worden verdeelt en doordat de kwaliteit van de streaming steeds verbeterd.
Tot zover reactie EDPNET.

Ik geef nog even de link die verwijst naar speedtest op moment van bufferen:
https://www.speedtest.net/result/15194855212
(Moest het plaatsen van de link risicos inhouden dan hoop ik dat moderator deze snel weer verwijderd)

Ik ben benieuwd naar de mening van de specialisten hier. Alvast bedankt.

Offline BlackMonk

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3828
  • Hifi = apparatuur (wetenschap!) + muziek (emotie!)
  • Locatie: Hasselt
    • ZenAudio Forum
Re: problemen, vaak bufferen ...
« Reactie #1 Gepost op: 10 september, 2023, 02:03:51 »
Dat is wel een heel lage snelheid en lijkt op gewone ADSL. Ik zit ook bij EDPnet met een Fritzbox 7530AX VDSL-modemrouter en bij https://speed.measurementlab.net/ haal ik deze snelheid:
Results
Test Server   Brussels, BE
Download   88.31 Mb/s
Upload   30.17 Mb/s
Latency   17 ms
Retransmission   2.18%
Mijn connect zegt 100M down en 35M up.
Speedtest.net draait bij mij niet, hij komt altijd zeggen "download test error" en "socket error".
Misschien is het tijd voor een nieuwe DSL-modemrouter? Ik adviseer trouwens Fritzbox, dat merk levert in mijn opinie de beste voor DSL.

Offline Jejepé

  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 409
  • Locatie: Diest-Hasselt
Re: problemen, vaak bufferen ...
« Reactie #2 Gepost op: 10 september, 2023, 10:51:02 »
Bedankt voor antwoord/reactie.
De uitleg van EDPNET is dus aanneembaar.
Ik heb nu VDSL   (PXS) abonnement.
Als ik het goed begrijp hoef ik geen ander abo te nemen maar eerder een andere  Fritzbox DSL-modemrouter aankopen?
Wanneer ik een andere modemrouter neerzet moet er dan weer wat worden ingesteld of is dat plug&play?
Ik heb nu de Fritzbox 3490.

Offline BlackMonk

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3828
  • Hifi = apparatuur (wetenschap!) + muziek (emotie!)
  • Locatie: Hasselt
    • ZenAudio Forum
Re: problemen, vaak bufferen ...
« Reactie #3 Gepost op: 10 september, 2023, 13:02:58 »
Dit is degene die ik gekocht heb: https://www.amazon.com.be/-/nl/dp/B09969QRJ5
Het is grotendeels plug & play, je moet gewoon een wizard volgen waarbij je je DSL-inlog in het systeem moet ingeven. Daarna zal de box een VDSL- en internetconnectie tot stand brengen en kun je surfen.

Offline Jejepé

  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 409
  • Locatie: Diest-Hasselt
Re: problemen, vaak bufferen ...
« Reactie #4 Gepost op: 06 oktober, 2023, 18:54:15 »
Intussen blijft het buffer probleem hier aanslepen, heb wel paar voorstellen gekregen van edpnet, maar ik krijg meer en meer het gevoel dat ze me een ander abo en/of een andere modem willen verkopen.
Het eerste voorstel was , ik citeer edpnet:
"Wat we ook kunnen doen is voor een paar dagen de XS cap weghalen zodat u de verbinding op volle snelheden kan testen"
Maar daar spreken ze plots niet meer over.
Ik ben daardoor wat wantrouwig geworden.
Ik had nog een opmerking, namelijk dat het bufferen tijdens streamen steeds gebeurt tussen ongeveer 15u. en 19u. (toch raar)?
Ook hier blijven ze het antwoord schuldig m.b.t. eventuele oorzaak hiervan.
Ik blijf vermoeden dat nu edpnet in handen is van Proximus, zij de boel beīnvloeden zodat klanten over zouden stappen naar ander, lees duurder abonement.
Ik weet niet meer wat te doen, wat ik erover moet denken ...

Offline BlackMonk

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3828
  • Hifi = apparatuur (wetenschap!) + muziek (emotie!)
  • Locatie: Hasselt
    • ZenAudio Forum
Re: problemen, vaak bufferen ...
« Reactie #5 Gepost op: 07 oktober, 2023, 09:29:38 »
Je kunt hun voorstel om de XS cap weg te halen voor een aantal dagen zelf aanhalen. Het kan alleszins uitsluitsel geven of het aan je werksnelheid ligt of niet. Als het bufferprobleem ook optreedt zonder die XS cap, ligt het daar niet aan en moet EDPnet toch maar eens hun netwerkconfiguratie nakijken. Zelf heb ik geen problemen met buffering, maar ik zit wel al jaren op de hoogste snelheid te werken. En zodra hier glasvezel beschikbaar komt, ben ik van plan daar naartoe over te schakelen voor de 1 ā 2 Gbit/s snelheden die dat mogelijk maakt.

Offline Jejepé

  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 409
  • Locatie: Diest-Hasselt
Re: problemen, vaak bufferen ...
« Reactie #6 Gepost op: 07 oktober, 2023, 13:36:38 »
Je kunt hun voorstel om de XS cap weg te halen voor een aantal dagen zelf aanhalen. Het kan alleszins uitsluitsel geven of het aan je werksnelheid ligt of niet. Als het bufferprobleem ook optreedt zonder die XS cap, ligt het daar niet aan en moet EDPnet toch maar eens hun netwerkconfiguratie nakijken. Zelf heb ik geen problemen met buffering, maar ik zit wel al jaren op de hoogste snelheid te werken. En zodra hier glasvezel beschikbaar komt, ben ik van plan daar naartoe over te schakelen voor de 1 ā 2 Gbit/s snelheden die dat mogelijk maakt.

Bedankt voor antwoord.
Ik ga het voorstellen aan EDPNET.
Enig idee wat een eventuele verklaring kan zijn voor het feit dat het bufferen steeds op ongeveer hetzelfde moment gebeurt, namelijk ergens tussen ongeveer 15u. en 19u. ?

Offline BlackMonk

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3828
  • Hifi = apparatuur (wetenschap!) + muziek (emotie!)
  • Locatie: Hasselt
    • ZenAudio Forum
Re: problemen, vaak bufferen ...
« Reactie #7 Gepost op: 07 oktober, 2023, 15:26:16 »
Als dat altijd tussen die twee tijdstippen gebeurt, lijkt het me om een bandbreedteprobleem te gaan: dat is de tijd waarop veel mensen thuis komen van werk of school en beginnen te streamen. Teveel volk ineens? En dan zou dat probleem opduiken bij de laagste internetsnelheden...

Offline Jejepé

  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 409
  • Locatie: Diest-Hasselt
Re: problemen, vaak bufferen ...
« Reactie #8 Gepost op: 07 oktober, 2023, 17:30:53 »
Had ik ook al gedacht.
Ik vermoed dat een andere modem dan geen soelaas zal bieden.
Een ander abo, dus meer snelheid wel ... zie ik dat juist?

Offline BlackMonk

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3828
  • Hifi = apparatuur (wetenschap!) + muziek (emotie!)
  • Locatie: Hasselt
    • ZenAudio Forum
Re: problemen, vaak bufferen ...
« Reactie #9 Gepost op: 07 oktober, 2023, 22:57:37 »
Om uitsluitsel te krijgen over wat het probleem precies is, zou je een internetsnelheidsmeting moeten uitvoeren buiten de periode waarin het misgaat en ook binnen de periode dat het misgaat. En dat gedurende een schoolweek elke dag.
Dan heb je bewijs in handen van de periode en de frequentie van de problemen.

Helaas zit je dan nog met het probleem dat veel providers werken met een "best effort"-principe ('naar best vermogen') waardoor ze bij dit soort euvels de schouders kunnen ophalen en niks doen. Een abonnement van het type XL ipv XS geeft je een veel hogere snelheid, dus dat zal niet zo vlug dichtslibben. Maar er hangt ook wel een hoger prijskaartje aan.