Ik heb sinds vele jaren EDPNET als provider, algemeen vrij tevreden over geweest.
Maar sinds een paar weken zijn er toch problemen komen opduiken, bij streamen veel last van bufferen, zowel bij streamen muziek alsook TV kijken via Nokia streambox.
Toeval of niet , de problemen zijn ontstaan iets nadat EDPNET is in handen is van PROXIMUS. Ik heb mijn klachten intussen kenbaar gemaakt bij EDPNET, maar omdat ik zelf niet veel van die dingen snap even mijn oren hier te luisteren leggen.
Laatste mail die ik heb ontvangen van EDPNET:
De 3490 is wel gecertificeerd maar komt niet in aanmerking als bruikbare modem sinds minstens 2016, toen we nog de 7360 model als testmodem aanboden.
Sinds 2018 was dat de FRITZ!Box 7540 en nu is dat al de FRITZ!box 7530 AX.
"Wat zijn u vaststelling aangaande de laatste resultaten van de speedtest tijdens bufferen?" - de snelheden zijn ondermaats, echter is dat niet aan de VLAN capaciteiten gelegen of aan de lijn zelf, want de lijn zou gemakkelijk de 100/35 Mbps halen zonder de XS cap.
"Kan mijn huidige modem niet worden getest?" - juist met een testmodem + nieuwe kabels kan een probleem aan de huidige modem worden uitgesloten. Er kan iets aan de LAN poorten schelen van de huidige modem, bijvoorbeeld.
Wat we ook kunnen doen is voor een paar dagen de XS cap weghalen zodat u de verbinding op volle snelheden kan testen. Als daarbij niks hapert en/of buffert, zou het wel zo kunnen zijn dat de XS snelheden simpelweg te weinig zijn voor uw interne netwerk.
Nee, dat komt niet door de overname, dat komt doordat de snelheden tussen steeds meer toestellen worden verdeelt en doordat de kwaliteit van de streaming steeds verbeterd.
Tot zover reactie EDPNET.
Ik geef nog even de link die verwijst naar speedtest op moment van bufferen:
https://www.speedtest.net/result/15194855212(Moest het plaatsen van de link risicos inhouden dan hoop ik dat moderator deze snel weer verwijderd)
Ik ben benieuwd naar de mening van de specialisten hier. Alvast bedankt.