Akoestiek > Akoestiek
Roomcorrectie
(1/1)
missionman:
Onlangs een interessant gesprek gehad bij HifiCorner.
Op zoek naar een (betaalbaar) en huiskamer vriendelijker alternatief voor mijn Mission 754 speakers (kleinere speakers dus), eens raad gaan vragen bij HifiCorner in Antwerpen.
Eerste reactie was dat ondanks alle technologische vooruitgang, de wetten van de fysica nog steeds gelden en dat het dus niet éénvoudig is om met kleine speakers een zelfde laag te bekomen als de Missions kunnen bieden.
Kleinere speakers aanvullen met één of meerdere subs kunnen de laagweergave helpen, maar dat zou dan weer makkelijk leiden tot problemen met de timing tussen speakers en sub.
Een mogelijk alternatief werd dan geboden in de vorm van een Lyngdorf streamer/versterker in combinatie met KEF R3 speakers.
Monitor speakers maar door het feit dat het toch 3-weg speakers zijn en met de hulp van roomcorrectie zouden deze volgens HifiCorner een waardig alternatief kunnen bieden.
Helaas komen we dan al snel uit op een kostenplaatje van 4500 euro, wat ik toch een behoorlijke som geld durf te noemen.
Hetgeen me eigenlijk weer op een vraag brengt die ik me reeds enkele jaren geleden stelde.
Kan roomcorrectie effectief zo veel verschil maken in weergave ?
Kan een mini DSP en microfoon (samen iets van een 250 euro als ik me niet vergis) een waardig alternatief zijn voor zo een Lyngdorf versterker.
Mijn NAD is nog relatief nieuw, en ik ben hier heel tevreden over.
Deze niet vervangen maakt al gauw een verschil van 2000 €.
Iemand ervaring met roomcorrectie van Lyngdorf en/of MiniDSP
rovara:
Van roomcorrectie heb ik geen kaas gegeten .
Zelf heb ik mijn subwoofer toevallig vorige week aangevuld met een tweede ( identiek ) exemplaar .
Ge moet die subs goed afregelen natuurlijk . Duurt een tijdje .
Maar ik ben wreed content van het resultaat .
'k Kan moeilijk geloven dat ge een dergelijk resultaat kunt bekomen met roomcorrectie .
Mijn sub is een sonus faber gravis II en kostte me € 1249,00
( gekocht bij Patrick Verheeken in Sint - Gillis - Waas , die zelf eerder fan is van het merk " KEF " . )
Maar Roger Leemans ( hificorner ) en meneer Lyngdorf zijn zeer sympathieke mensen .
Met beiden heb ik al een klapken mogen doen .
Met meneer Lyngdorf tijdens een audioshow in Antwerpen . Vele jaren gelden .
Toen werden er nog van die shows geregeld .
BlackMonk:
Eerst en vooral: DRC (digtal room correction) is géén wondermiddel. Zware akoestiekproblemen los je daarmee niet op. Zo kan DRC er niet voor zorgen dat een hifi-installatie ineens wonderbaarlijk goed klinkt in een badkamer.
Waar DRC welk kan helpen, is met de afregeling van de overgang tussen hoog en laag, zeker als dat gescheiden systemen zijn die op elkaar afgestemd moeten worden. En daarbij natuurlijk ook timingproblemen verhelpen. Een miniDSP is voor doe-het-zelvers. Een Lyngdorf voor mensen die beslist niets zelf willen doen of in elkaar steken, maar de prijs er is ook wel naar.
Uit kleine luidsprekers haal je nooit een vol en rijk geluid, en zet je er een sub bij dan verbetert het sublaag maar krijg je een gat tussen de hoogste noten van een sub en de allerlaagste noten van de bookshelfs. Een sub helpt dus waar dat verschil zo klein mogelijk is, dan krijg je een vrijwel naadloze overgang. Veel moderne actieve subs kunnen zelf hun afregeling doen met een meetmicrofoon en hebben daarvoor een soort DSP/DRC ingebouwd. Meestal beperkt die meting zich tot het laag en worden eventuele fouten in het hoog niet gedetecteerd of opgelost.
Wat mensen vaak vergeten is dat een sub alleen werkt voor het sublaag en dat wil zeggen onder de 100 Hz. Als je dat combineert met luidsprekers die zelf maar tot 200 Hz of zo kunnen weergeven en daarna scherp afvallen, dan krijg zo'n gat in de weergave dat je ook niet met DRC kunt oplossen. Laten we zeggen dat je de crossover van een sub op 80 Hz zet. Dan moeten je luidsprekers die 80 Hz zelf nog ±3 dB kunnen doen, wil je geen gaten in het laag hebben. En hoeveel bookshelfs ken je die dat nog halen? Dan kom je weer bij de grotere exemplaren terecht. En vergeet niet dat veel luidsprekers volgens hun specificaties 20 Hz bij ±3 dB halen, maar dat is gemeten in een akoestisch compleet dode kamer met een microfoon op 1 meter afstand van de luidspreker. Ja, daar hoeft hij niet hard voor te werken om dat te halen. Een tweeter kan bij wijze van spreken zijn conus ook wel 30 keer per seconde heen en weer laten bewegen en je kunt dat ook meten, maar niet horen of voelen omdat de conus veel te klein is en die dus de benodigde luchtdrukverschillen niet kan produceren.
Bij subs zit je bovendien ook nog met het probleem dat de meeste voor homecinema-gebruik bedoeld zijn. Dat wil zeggen: voor films. Dat vereist een heel ander soort sublaag omdat het meer explosief is. Voor muziek wil je een subwoofer die NOTEN kan spelen in het sublaag, zoals de laagste noten van een piano, contrabas of de voetpedalen van een orgel. En die zijn dus duurder.
Een andere aanpak is degene die ik gevolgd heb: een laagsysteem dat kan werken tot zo'n 200 à 300 Hz en een hoogsysteem dat alleen daarboven hoeft te werken. Maar zo'n laagsysteem is véél moeilijker goed voor elkaar te krijgen dan een subwoofer. En je ontkomt er niet aan dat je voor echt goed laag een grote conus nodig hebt. Tenzij het weer voor films is, dan volstaat een kleinere conus maar die 10 cm of meer heen en weer kan bewegen. Dat is dan wel nefast voor muzieknoten. Een grotere conus kan minder diep heen en weer bewegen, maar kan door zijn grootte de benodigde luchtdrukverschillen verzorgen en door de conus zo licht en toch zo stijf mogelijk te maken, kun je ook prima de fijnste details in dat laag gaan weergeven.
Allemaal dingen om eens over na te denken, zou ik zo zeggen...
missionman:
Bedankt voor de toelichting.
Inderdaad weeral wat stof tot nadenken.
Het probleem van monitorluidsprekers en een sub heb ik ook ervaren.
Ik had mijn Mission 751 speakertjes met een REL sub gecombineerd, maar de afstelling nooit goed gekregen.
De speakertjes gingen niet laag genoeg om naadloos te kunnen aansluiten bij de SUB.
Afgaande op wat ik gehoord heb, zou ik dit wel mogelijk achten met een monitor genre MONITOR AUDIO 100.
Deze gaan al behoorlijk laag, en in combinatie met één of twee subs denk ik dat dit wil heel goed zou kunnen klinken.
Maar of twee monitors en twee subs nu bepaald huiskamervriendelijker zijn dan twee vloerstaanders ?
Als ik het goed begrijp heeft zo een MiniDsp meer zin voor het combineren van speakers met een sub, dan wel als een zinvolle roomcorrectie met een paar vloerstaanders.
rovara:
Yep , mijn subs zijn ook aangesloten via een dsp ( Yamaha 1000 ).
Navigatie
[0] Berichtenindex
Naar de volledige versie