Akoestiek > Akoestiek
Algemene beschouwingen
BlackMonk:
Er zijn twee hoofdbestandendelen van je geluid: je luidsprekers en je akoestiek. Die twee zijn allesbepalend voor hoe het uiteindelijk zal klinken. Juist omdat die luidsprekers zo belangrijk zijn in het geheel, verdienen ze dat je de versterker kiest die bij hen past en niet omgekeerd.
In mijn 'handtekening' vind je een link getiteld 'Versterkers': die bevat een artikel dat ik schreef en dat uitlegt hoe met een wetenschappelijke verantwoording de perfecte versterker kunt kiezen voor een stel luidsprekers en je gewenste luisterafstand.
In diezelfde handtekening vind je ook een link getiteld 'Kabels': die bevat eveneens een artikel over welke kabels (zowel interlinks, luidsprekerkabels als stroomkabels) je best kiest en om welke reden.
Qua akoestiek zijn er hele bibliotheken vol geschreven. Het komt erop neer dat je eigenlijk wil dat een ruimte zo weinig mogelijk zelf klank produceert. Als allerlei tonen (en met name bassen) weerkaatst worden of galmen in de ruimte, dan krijg je ofwel boembassen ofwel ongewenste bijgeluiden zoals dat de klank van je luidsprekers je oren vanuit verschillende richtingen bereikt, maar telkens met meer vertraging. Niet leuk. Je kunt ook in een ruimte zitten die zo vol hangt met stoffen, dat ze compleet gedempt is. Dan heb je helemaal geen weerkaatsingen en mogelijk krijg je dan geen mooie ronde droge bas, maar klinkt het nooit vol en rijk genoeg. Dat komt minder voor, maar meestal kun je dat oplossen door in dat geval de luidsprekers meer in de twee hoeken van de ruimte te gaan zetten. Normaal produceert die opstelling een teveel aan bas, maar als je te weinig hebt kun je dat zeker proberen.
Voor een teveel aan bas (zogenaamde boembassen) kun je proberen de ruimte meer te dempen met behulp van akoestische panelen. Je kunt experimenten voordat je investeringen doet door dikke donzige dekens op te hangen achter de luidsprekers, langs de zijwanden en eventueel op de vloer zodat je weet waar je wat moet dempen. Dempen kan op allerlei manieren: akoestische panelen, dikke gordijnen, wand- en vloertapijten, noem maar op. Als het ook om een teveel aan hoge tonen gaat (echo's en galmen) zit je in een heel erg strakke kale kamer. In dat geval zul je voor de bassen demping moeten aanbrengen en voor de hogere tonen ofwel demping ofwel diffusie (bij dit laatste wordt het geluid verstrooid en niet gedempt - deze keuze wordt vooral gemaakt bij reflecties van hoog zonder dat er een teveel is en bij paneelluidsprekers zoals elektrostaten en magnetostaten).
Tegenwoordig kan een dergelijke correctie van de akoestiek van een ruimte ook elektronisch: met een zogenaamd digitaal kamerakoestiekcorrectiesysteem ("digital room correction" ofwel DRC). Lingdorf verkoopt er zo eentje onder de naam RoomPerfect. Die kosten een pak geld, maar je hoeft dan niks aan je ruimte te wijzigen. Het gaat wel niet om een tovermiddel. Sommige duurdere modellen surroundversterkers hebben ook zo'n DRC aan boord. De Emotiva XMC-1 is zo'n voorbeeld. En dan zit je ook al boven de 3000 €...
Als je zware akoestische problemen hebt, krijgt zo'n DRC dat echter ook niet opgelost. Maar kleine problemen van demping én een teveel aan sommige frequenties kan het perfect corrigeren. Voor grote problemen heb je akoestische panelen nodig.
rovara:
Ik lees : " Het komt erop neer dat je eigenlijk wil dat een ruimte zo weinig mogelijk zelf klank produceert. "
Tussen de lijntjes lees ik dan ook dat de beluisterde luidsprekers ( annex versterker/bron ) zo goed als perfect spelen .
Dat is natuurlijk wel de bedoeling. Men heeft getracht ze zo te maken .
Maar naar mijn mening is men daar nog altijd niet 100% in geslaagd .
Volledig akkoord dat de akoestiek , samen met de speakers , de grootste invloed hebben op het weergegeven geluid .
De akoestiek mag wat mij betreft echter wel klank produceren , voor zover dat bij draagt aan het genieten van de klank .
Zoals je zelf zegt kan het plaatsen van speakers dichter in een hoek , de bas mooier maken ; ook lelijker soms .
Veel sets hebben de neiging het hoog te benadrukken . Zelfs bij elektrostaten ervaar ik soms het ultra hoog ( bijvoorbeeld van violen , niet van stemmen ) als onaangenaam . Dan kan de kamer-akoestiek soelaas bieden .
Spijtig genoeg speelt de akoestiek meestal een negatieve rol . En dan kan ik niet anders dan akkoord gaan met de uitspraak : " Het komt erop neer dat je eigenlijk wil dat een ruimte zo weinig mogelijk zelf klank produceert. "
Maar dat is wel geen wet van Meden en Perzen .
BlackMonk:
Violen kunnen in het hoog behoorlijk onaangenaam klinken als ze via luidsprekers weergegeven worden, maar als je ze live hoort klinken ze integendeel zijdezacht. Dat ze via luidsprekers zo schril en onaangenaam kunnen klinken, ligt vaak een agressieve tweeter bij conusluidsprekers. Ik ervaar juist van mijn elektrostaten dat ze dat niet doen en effectief de violen zo zijdezacht doen klinken als ze live ook zijn.
Luidsprekers hebben altijd een eigen karakteristieke klank. En juist omdat geen enkele akoestiek in huis ooit zonder eigenklank is, is het van het allergrootste belang dat je luidsprekers thuis kunt beluisteren. Als luidsprekers bij iemand anders of in een winkel goed klinken, wil dat helaas niet zeggen dat dat bij jou in de woonkamer ook zo zal zijn. En ieder zal voor zichzelf moeten uitmaken welk soort klank hij of zij prefereert. Bij mij kwamen de elektrostaten van het Nederlandse merk Audiostatic met voorsprong boven alles uit wat ik tot dusver gehoord had. En ik heb nog altijd geen spijt van die keuze en ik verwacht niet dat ik dat ooit krijg.
rovara:
--- Citaat van: BlackMonk op 14 oktober, 2017, 15:55:57 ---Violen kunnen in het hoog behoorlijk onaangenaam klinken als ze via luidsprekers weergegeven worden, maar als je ze live hoort klinken ze integendeel zijdezacht. Dat ze via luidsprekers zo schril en onaangenaam kunnen klinken, ligt vaak een agressieve tweeter bij conusluidsprekers. Ik ervaar juist van mijn elektrostaten dat ze dat niet doen en effectief de violen zo zijdezacht doen klinken als ze live ook zijn.
--- Einde van citaat ---
BM , je hebt chance ! :)
Mijn elektrostaten lieten het hoog van violen niet zo best klinken .
Van mijn huidige Sonussen heb ik geen klagen . Gelukkig . Tweeters bij conusluidsprekers kunnen ook veel verschillen , hé .
BlackMonk:
Jouw elektrostaten waren indertijd nagekeken en "gereviseerd" door TubeAudio zeker? Dan verwondert me het eigenlijk niet dat ze niet klonken zoals het hoorde.
Alles wat ik hier heb staan en ook degene die ik verderverkoop zijn volledig nagekeken en gereviseerd in Nederland waar ze weten hoe dat echt moet.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie