Ik heb me toch maar zo een Novum Initium aangeschaft . 't Staat hier al enkele dagen achter me op een rear speaker te blinken .
't Is wel iets moois om te zien . Allez, dat vind ik toch . 't Eerste dat ik uit probeerde , was om te horen hoe lang hij na trilde nadat je d'er een tik op gaf .
Bij zijn grotere broer ( die qua oppervlakte wel 4 keer groter is ) duurde dat wel een paar minuten . Bij deze kleinere Initium is dat korter . Wat me wel verraste was dat je hem nog zag trillen nadat de hoorbare toon was uitgestorven . 't Is een gevoelig schaaltje schijnbaar .
En doet hij wat met het geluid van de set ?
Tsja , ik ben iemand die gevoelig is voor suggestie . Dus 't is niet zeker of wat ik vertel voor iedereen geldt .
Eerst viel dat tegen . Hij gaf precies meer hoog . En ik ben allergisch voor veel hoog . Maar dat was 's avonds van de eerste dag toen ik juist thuis kwam . ( ik ben dat spul gaan afhalen in Antwerpen ) Was ik wat vermoeid of ietwat " opgedraaid" ? De volgende dag echter , klonk alles heel anders . Wat ik dan hoorde klonk " levendiger " . Bij wijze van spreken was het podium dieper geworden . Dat is een subjectieve interpretatie natuurlijk . Hoe valt zo iets te bewijzen ? Ik probeerde verschillende cd's uit en die positieve indruk bleef .
Nu kan je zo een schaaltje gemakkelijk verplaatsen . In een wip had ik dat in een berging gezet , weg van de set . Curieus of ik nu een verschil zou horen ? Yep , de boel klonk platter en saaier . Was ik mezelf nu echt in de doeken aan 't doen ?
Allez , die schaal terug op de rear speaker geplaatst en opnieuw mijn oren te luisteren gelegd . Tsja , alles klonk terug " levendiger " . Is dat onnozel schaaltje dan echt magisch ? Bestaat voodoo echt ? Geen normaal mens die dat gelooft .
Het brengt niet op mijn vrouw ter hulp te roepen . Haar interesseert dat allemaal niet . Ze hoort pertang een stuk beter dan mij . Vooral de hoogste noten . En muzikaal is ze een genie vergeleken met mij . Vroeger speelde ze viool . Ze komt trouwens uit een muzikale familie . Haar broer speelt ( heel goed ) klarinet en haar zus dwarsfluit . Maar , alhoewel ze dus zelf muzikaal zijn , interesseren audiosets hen totaal niet . Dat is me trouwens nog opgevallen : nogal wat muzikanten hebben thuis geen echte audioset staan . In elk geval geen high end . Maar er bestaan uiteraard uitzonderingen .
Wat mijn vrouw wel op viel , was dat ik met de set luider speelde . En dat vind ik een onrechtstreeks bewijs dat het schaaltje een verbetering brengt in de klankkwaliteit . Althans in mijn perceptie . Daarover heb ik een eigen theorie : die van het kritisch volume . Met kritisch volume bedoel ik de maximale geluidsdruk die men nog als aangenaam beschouwt . Soms ervaart men de neiging om het volume wat op te draaien en soms heb je integendeel goesting om dat volume terug te draaien . Daar tussenin situeert zich het kritisch volume . Uiteraard is dat mede afhankelijk van allerlei factoren zoals de eigen gemoedstoestand , het opnameniveau van de gespeelde muziek en zo verder . Maar één van die factoren is de audioset zelf , gegeven de akoestiek waarin die geplaatst staat . Bij velen van ons staat de volumeknop van onze set dikwijls in ongeveer dezelfde stand . Normaal gesproken is dat de stand waarop we het meest van de muziek kunnen genieten als we geen rekening hoeven te houden met buren , studerende kinderen of een kritische vrouw .
Dan luisteren we op - wat ik noem - het kritische volume .
Dat kritische volume is o.a. afhankelijk van de audioset . Hoe beter de set , hoe hoger dat kritisch volume . Welteverstaan altijd gezien binnen het kader van de persoonlijke appreciatie . Elke luisteraar heeft zijn eigen kritisch volume . Dat is puur persoonlijk en psychologisch .
Tot daar mijn eerste beschouwing bij het beluisteren van de set met klankschaaltje . Ik heb er verdorie veel woorden aan vuil gemaakt .